Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Få din søvn

Lad være med at ryge eller drikke kaffe og alkohol om aftenen, inden du går i seng. Koffein og nikotin holder dig vågen, og alkohol forstyrrer din nattesøvn.


Brug noget tid på at komme ned i omdrejninger. Begynd at sætte tempoet ned et par timer, før du skal i seng. Lad være med at arbejde eller telefonere. Læs eller lyt til musik, tag et varmt bad.


Hvis du plejer at opholde dig otte timer i din seng, men reelt kun får fem timers søvn, så sæt kun fem timer af til at sove i til at begynde med. Regulér så gradvist sovetiden op med et kvarter ad gangen, indtil du kommer op på de otte timer, du har brug for. På den måde undgår du lettere at ligge vågen i længere tid midt om natten.


Søvnløshed kan være en alvorlig sag og ende med at forpeste hele dit liv. Hvis du er vant til ikke at kunne sove, begynder du at blive nervøs og anspændt, når du træder ind i soveværelset, fordi du er bange for igen at komme til at ligge og vende og dreje dig en hel nat igennem. Du skal have en komfortabel seng, dit soveværelse skal være indbydende, og det skal kun bruges til at sove, elske og skifte tøj i. Hvis du vågner midt om natten og ikke kan falde i søvn igen, så stå op, og gå ind i et andet rum. Ellers forbinder du sengen og soveværelset med ikke at kunne sove.


Natten skal ikke bruges til at løse problemer i. Find hellere en bog at læse i - jo kedeligere, jo bedre!

 






Relaterede sider: