Følg os på Facebook

Arbejdspladsvurdering

Alle virksomheder i EU er lovpligtig ansvarlig for, at der udarbejdes en APV. APV er en systematisk gennemgang af virksomhedens arbejdsmiljø og skal indeholde kortlægning - vurdering - prioritering - løsning - handling og opfølgning.
 
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig APV.

Med AMORGS onlineløsning får I det fulde overblik over jeres arbejdsmiljøarbejde. Vi gør det muligt at tilrettelægge, handle- og følge op på aktiviteter, og vi hjælper jer med at fokusere på såvel officielle krav som de konkrete tiltag der skaber værdi hos jer.
Uanset om I arbejder med kemikalier, i butik, på kontor eller noget helt andet.

Hvis I er mere end 10 ansatte på jeres arbejdsplader, er det et krav fra myndighederne at etablere en arbejdsmiljøorganisation. Det kræver mange resourcer, og det kan være svært at holde bolden i luften når virksomhedens andre mål og prioriteter konkurrencerer om jeres fokus. AMORGS løsning hjælper jer med at bevare overblikket og følge op på de aktiviteter der er påkrævede og som skaber værdi.

 
I APVén skal virksomheden tage stilling til, om der er arbejdsmiljømæssige forhold, der kan medføre sygefravær. At arbejde med at reducere sygefraværet er for mange svært, men fakta er, at ingen har gavn af, at man undlader at tage fat. At arbejde med sygefraværet vil være til gavn for både de, der har fraværet, og for virksomheden i form af lønbesparelser og en øget effektivitet.

Ud over sygefravær er der en række fokusområder, som ligeledes kan inddrages i virksomhedens APV:
  • Gravide på arbejdspladsen. Hvad gør vi, når en ansat bliver gravid?
  • ATEX - kortlægning og risikovurdering af eksplosionsfaren i virksomheden
  • Kemikalievurdering/kemisk APV - har I styr på kemikalierne?
En APV skal ajourføres, når der sker ændringer i arbejdet, som har betydning for  virksomhedens arbejdsmiljø, dog senest hvert 3. år.
 

Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.


Arbejdsgiveren vælger hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal gennemføres efter. Der skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende elementer indgår:
 

  1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  2. En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  3. En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.
Internetbaseret APV
Vi kan tilbyde forskellige værktøjer i forbindelse med udarbejdelse af en arbejdspladsvurdering på jeres virksomhed. Værktøjerne kan indarbejdes i vores internetbaserede APV, som er et værktøj der giver overblik og holder styr på dokumentationen.
 

APROPOS kommunikation er behjælpelig med opstart og gennemførelse af APV. Vi har stor erfaring med opbygning af koncepter på mange forskellige arbejdspladser.






Relaterede sider: