Følg os på Facebook

Sygefravær og arbejdsmiljø

Virksomheden har pligt til at inddrage sygefraværet, når den udarbejder eller reviderer sin arbejdspladsvurdering (APV). Det skal sikre, at virksomhe­den vurderer de forhold i dens arbejdsmiljø, der kan medvirke til sygefravær.

 

Forpligtelsen til at inddrage sygefraværet i APV-arbejdet påfører ikke også virksomheden en pligt til at nedbringe sygefraværet.

Der findes ingen facitliste for eller formkrav til, hvordan man inddrager sygefraværet i arbejdsmiljøarbejdet. Denne folder skal betragtes som inspi­ration til den dialog mellem medarbejdere og ledelse, som er nødvendig for at gøre noget ved eventuelle arbejdsmiljøproblemer. Sygefravær skal først og fremmest indgå i arbejdsmiljøarbejdet via et samarbejde mellem virksomhe­dens ledelse og medarbejdere – herunder sikkerhedsorganisationen og sam­arbejdsudvalget. Derimod skal sikkerhedsorganisationen ikke forholde sig til individuelle medarbejderes sygefravær.

Folderen vejleder både specifikt om, hvordan virksomheder kan efterleve lovens krav om at inddrage sygefraværet i arbejdspladsvurderingen (se af­snittet om Sygefravær i arbejdspladsvurderingen), og om de metoder, der i øvrigt kan bruges i arbejdet med sygefravær - herunder udarbejdelse af en sygefraværspolitik. Det er frivilligt for virksomheden at udarbejde en syge­fraværspolitik, men hvis den har en sygefraværspolitik, er det et af de ele­menter, der indgår i vurderingen af, om virksomheden ligger væsentligt over lovens krav.

 

Kilde: arbejdstilsynet Læs mere her