Følg os på Facebook

Sygefraværssamtaler

Sygefraværssamtaler -der også kaldes omsorgs- eller sundhedssamtaler ­rummer muligheder for både virksomheden og medarbejderne. I sygefra­værssamtalen afdækkes det bl.a., om medarbejderens sygefravær hænger sammen med belastende forhold i arbejdsmiljøet, og om der er behov og mulighed for særlige tilbud om hjælp og støtte.

 

Det er en helt afgørende forudsætning for sygefraværssamtalers positive ef­fekt, at medarbejderne er trygge og har tillid til, at der er tale om et tilbud om hjælp. Samtalerne bør foregå i en ligeværdig, respektfuld og fremadret­tet atmosfære, og lederen bør have en bred vifte af handlemuligheder til sin rådighed. Det er vigtigt, at tavshedspligten overholdes, og at der ikke finder misbrug sted af de informationer, som kommer frem under en sygefraværs­samtale. Hvis samtalerne opfattes som ren kontrol eller straf, kan det få ne­gative konsekvenser for samarbejde, motivation, arbejdsindsats og fravær. Det er bedst at have faste regler for, under hvilke omstændigheder der af­holdes sygefraværssamtaler. Det kan forebygge oplevelsen af negativ for­skelsbehandling og medvirke til en positiv dialog.

Sygefraværssamtaler kan være vanskelige, bl.a. fordi de kan bevæge sig ind på forhold i privatlivet. Det kan fx i en sygefraværssamtale komme frem, at en medarbejder er i krise. Derfor er det vigtigt, at den leder, som skal gen­nemføre sygefraværssamtalen, er uddannet til og trænet i at gennemføre så­danne samtaler. Det er også vigtigt, at sygefraværssamtaler gennemføres ef­ter retningslinjer, der er aftalt mellem virksomhedens ledelse og medarbej­dere, samarbejdsudvalget og sikkerhedsorganisationen.

Sygefraværssamtalen bør resultere i en individuel handlingsplan - edmin­dre sygefraværet kan forklares ved forhold, som ikke længere er aktuelle. Der kan være tale om indsatser, der skal løse de arbejdsmæssige eller triv­selsmæssige problemer, eller der kan være tale om midlertidig nedsat ar­bejdstid, deltidssygemelding samt overflytning til andet job på samme eller anden arbejdsplads. Der kan også være tale om at skabe kontakt med en ekstern rådgiver eller kommunen med henblik på at få støtte til en hurtig opfølgningsindsats, herunder arbejdsprøvning eller en delvis raskmelding.

Som fast procedure bør den fraværendes kolleger vide, hvilken indsats der er aftalt ved en fraværssamtale, hvilke ændringer der eventuelt er sket i den pågældende medarbejders arbejdsopgaver, og hvilke konsekvenser det vil få for kollegerne.

Planen kan eventuelt udarbejdes på baggrund af en rundbordssamtale med kommunen og den praktiserende læge og dermed koordineres med såvel be­handlingsindsats som indsatsen som led i sygedagpengeopfølgningen.