Følg os på Facebook

Om mobning på arbejdspladsen

 
Mobning er desværre et velkendt fænomen i danske virksomheder. Derfor er det en fordel for både ledere og medarbejdere at være opmærksom på at forebygge og håndtere mobning.
 
Mobning kan i virksomhedssammenhænge defineres som vedvarende chikane af en bestemt medarbejder. Der er tit tale om overordnede, der mobber underordnede, men det kan også være ”ligestillede” kolleger, der mobbes.Det har vist sig, at mobning ofte forekommer, når arbejdet er psykisk belastende og fortravlet for medarbejderne, og når det i virksomhedskulturen generelt er sjældent, at konflikter løses på en hensigtsmæssig måde.
 
En anden årsag til mobning kan være nedlæggelse af afdelinger eller omstrukturering, idet disse forandringer ofte medfører større risiko for fyringer. Undersøgelser viser endvidere, at det primært er i samspillet mellem medarbejderne, at årsagerne til mobning skal findes, eksempelvis ved jalousi, holdningsforskelle og kommunikationsvanskeligheder.
 

Nedenstående er listet en række tegn på mobning. Kan du genkende et eller flere af disse tegn, bør virksomheden tage affære og rette fokus mod det psykiske arbejdsmiljø.  Når sikkerhedsgruppens medlemmer har deltaget på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse, vil de herefter være i stand til at kortlægge arbejdspladsens psykiske arbejdsmiljø om:

  • Nedgørelse
  • Bagtalelse og sladder
  • Der gives udtryk for manglende tillid til mobnings-offeret
  • Groft sprogbrug
  • Fejlagtig eller tilbageholdt information om arbejdsopgaver
  • Sabotage eller vanskeliggørelse af offerets arbejde
  • Tilsidesættelse i forbindelse med lønforhøjelse eller fordeling af opgaver
  • Forfølgelse eller fysiske/psykiske trusler
  • Overdreven kontrol
  • Offeret køres ud på et arbejdsmæssigt sidespor uden vigtige opgaver