Følg os på Facebook

Klager over arbejdsmiljøet

Arbejdstilsynet modtager hvert år mange henvendelser fra borgere, ansatte, fagforeninger eller virksomheder. En del af dem kontakter os for at få et tilsynsbesøg, fordi de har mistanke om, at en virksomhed overtræder arbejdsmiljøreglerne.


Hvem kan henvende sig?
Alle kan henvende sig til Arbejdstilsynet. Det kan ske enten ved at ringe til Arbejdstilsynets Call Center på telefon 7012 1288 eller skrive en e-mail til at@at.dk.

Du har ret til at være anonym og vil altid blive behandlet anonymt i forbindelse med tilsynsbesøg og den videre sagsbehandling. Anonymiteten gælder også, hvis arbejdsgiveren henvender sig til Arbejdstilsynet og spørger, om der har været henvendelser fra medarbejdere.

Alle privatpersoner, fx en medarbejder på en virksomhed, har ret til aktindsigt i Arbejdstilsynets afgørelser og få oplyst, hvad en virksomhed har fået af påbud mv.

Hvad spørger arbejdstilsynet om?
Når du ringer til Arbejdstilsynet, vil de typisk bede dig oplyse følgende:

  • Virksomhedens navn, adresse og afdeling (så vi kan finde arbejdsstedet og problemet ved et evt. besøg)
  • Hvad er de arbejdsmiljømæssige problemer?
  • Hvor mange personer er omfattet af problemet?
  • Hvornår opstod problemet, og hvor længe forventes det at være der?
  • Har virksomheden en sikkerhedsrepræsentant, og har vedkommende været involveret?
  • Dit navn og tlf.nr. (behandles fortroligt), hvis de får brug for yderligere oplysninger

Det videre forløb
Hvis du har kontaktet Arbejdstilsynet pr. e-mail med et arbejdsmiljøproblem, får du besked om, at de har modtaget din henvendelse. Vær opmærksom på, at en klage over dårlige arbejdsmiljøforhold ikke automatisk medfører et tilsynsbesøg, det afhænger af en konkret vurdering ved hver enkelt henvendelse. De vil dog som udgangspunkt altid komme på besøg, hvis de vurderer, at der er akut fare. Du modtager ikke nærmere besked om, hvorvidt din henvendelse medfører et tilsynsbesøg eller ej.