Følg os på Facebook

Arbejdsmiljøreformen 2007

1. april 2007


Den 1. april 2007 trådte ændringer til den eksisterende arbejdsmiljøreform fra 2005 i kraft. Med den reformen vil Arbejdstilsynet tjekke arbejdsmiljøet på alle virksomheder, og skærpe kontrollen overfor de virksomheder, som ikke har styr på deres arbejdsmiljø. Kontrollen ændres fra at have været prioriteret på særlige brancher eller områder, til at være fokuseret på den enkelte virksomheds arbejdsmiljøindsats.

I hovedtræk indeholder reformen følgende punkter:
  • Arbejdstilsynet besøger samtlige virksomheder med ansatte indenfor en periode på syv år. Besøget kaldes en screening
  • Arbejdstilsynet kan give påbud om at gøre brug af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, til virksomheder, der inden for særlige områder har problemer med arbejdsmiljøet
  • Virksomhederne skal vurdere, om der er arbejdsmiljørelateret sygefravær
  • Arbejdsmiljøuddannelsen for kontorområdet er nedsat til 30 timer
  • Virksomhederne kan få en arbejdsmiljø-smiley
  • BST- pligten ophører (BST = Bedriftssundhedstjenesten)
  • Mulighed for bindende forhåndsbesked fra Arbejdstilsynet

Læs mere om reformen her






Relaterede sider: