Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Snup selv af hjernens eget medicinskab

 

Husk på, at det hele er et spørgsmål om hjernens kemi, og at du selv kan sparke til produktionen af de lykkepiller, du har brug for.


Følelsen af glæde, lykke og overskud er umulig uden dopamin, serotonin, oxytocin og endorfiner. De fire stoffer udløses af komplicerede processer i hjernen, men du kan godt snyde fysikken lidt og finde nøglen til det indre medicinskab.

En løbetur sætter imidlertid gang i en håndfuld hormoner, der ikke styrer eufori, men har betydning for lyst, glæde og tilfredshed. Det drejer sig om hormonerne serotonin, noradrenalin og dopamin. Når man løber, sker der nogle ændringer i hjernens indhold af disse hormoner. Det er præcis de samme ændringer, man forsøger at efterligne med antidepressiv medicin. 

Det er i øvrigt en almindelig erfaring blandt løbere, at man kan opleve modløshed og mismod i dagene efter den eufori, der kan opstå efter et meget langt og hårdt løb som et maraton. Med andre ord en slags penduleffekt, så man er høj efter løbet og derefter det modsatte på anden- og tredjedagene. Man ser tilsvarende penduleffekt ved indtagelse af amfetamin.

Adrenalin - er kroppens naturlige amfitamin

Adrenalin udskilles og hjælper os, når vores hjerne registrerer og opfatter en situation som en trussel og en udfordring. Det kan både være en fysisk aktivitet som en badmintonkamp eller et frygtet møde med vores chef.

Når kroppen skal bruge ekstra kræfter til fysiske eller psykiske belastninger og udfordringer, så udskilles adrenalinen automatisk, så vi kan yde en ekstra indsats.


Beløn dig selv med dopamin

Dopamin er stoffet, der giver dig en følelse af velvære, når du sidder med en kop kaffe eller din foretrukne avis. Det er stoffet, der udskilles i hjernen, når du belønner dig selv. Hvis du har brug for et skud dopamin i hverdagen, skal du huske at lægge pauser ind. Hvis du f.eks. skal gøre hovedrent, kan det hjælpe at sætte delmål, så du efter stuen eller efter badeværelset planlægger en pause med eksempelvis en kop kaffe og et stykke sødt. Den ro og tilfredshed, du føler i kroppen, skyldes dopamin. Men pas på: Afhængighed af dopamin kan gøre det svært at bryde med dårlige vaner, såsom rygning eller overspisning. For hvis det føles så rart, kan det vel ikke være forkert, vel


Grin dig til endorfinerne - som er kroppens eget morfin

Endorfiner er kroppens egen morfin. Den virker blandt andet smertedæmpende og udløses, når du er stresset eller presser dig selv ekstra hårdt fysisk som psykisk. Hvis du løber langt, og det begynder at værke i leddene, vil du mærke, at smerterne langsomt glider i baggrunden eller forsvinder igen. Det er endorfinerne, der gør miraklet. Endorfiner gør dig også glad, og du kan fremkalde dem, hvis du griner. Så glem ikke humoren i din dagligdag, men hvis der er for lidt at grine af i udgangspunktet, vil et kunstigt og konstrueret grin have den samme effekt på endorfinproduktionen som ægte latter. Hjernen er ikke så kræsen i den sammenhæng.


Gode minder kan give mere serotonin - er kroppens eget lykkehormon

Serotonin er en neurotransmitter, der strømmer rundt i centralnervesystemet, når du føler dig værdsat og speciel. Sollys kan sætte gang i produktionen af D-vitamin og serotonin, og det kan være årsagen til, at humøret får et dyk i den mørke tid. For lave serotoninniveauer er blevet sat i forbindelse med depression, og der er da også serotonin i de omdiskuterede lykkepiller.

Der er heldigvis andre muligheder end piller, hvis du mangler serotonin og føler dig melankolsk eller depressiv. Som sagt kan lidt sollys gøre underværker, men du kan også tænke tilbage på lykkelige begivenheder, hvor du var glad og følte dig værdsat. Bearbejdning af den type glade minder vil sætte din serotoninproduktion i vejret, for hjernen kan ikke kende forskel på fortid og nutid i den proces.


Kram dig til et skud oxytocin - som er kroppens afslapningshormon

Oxytocin kaldes også “kærlighedshormonet” eller “kramme-hormonet”, fordi det udløses af kram og nærhed. Ifølge forskning bør vi alle give og få mindst otte kram om dagen. Hormonet er væsentligt for vores evne til at skabe intime og venskabelige relationer. Hvis du savner oxytocin, skal du blot give eller modtage et kram. Hvis en ven giver dig en uventet gave, kan det også sætte gang i udskillelsen af oxytocin.