Følg os på Facebook

Hvad skal en stresspolitik indeholde?

 
Omfanget af en stresspolitik afhænger af jeres eksisterende politiker. En stresspolitikken bør som minimum indeholde to komponenter:
  • Hvad I gør for at undgå, at medarbejdere bliver for stressede.
  • Hvad I gør hvis en medarbejder bliver for stresset.

En stresspolitik bør bl.a. give svar på følgende punkter:

  • Hvordan I undgår at stress er et tabu.
  • Hvordan I lærer ledere at tackle egen og afdelingens stress.
  • Hvordan I lærer medarbejderne at tackle stress.
  • Hvordan I følger op på arbejdsrelateret stress.
  • Hvordan I reducerer stressfaktorer i virksomheden.

Udover dette bør en stresspolitik bl.a. indeholde:

  • Hvordan I finder ud af, om en medarbejder er stresset.
  • Hvad I gør, når I opdager, at en medarbejder er stresset.
  • Hvem kan en stresset medarbejder henvende sig til.
  • Hvilken hjælp kan en stresset medarbejder få.
  • Hvad I gør, når stressen er arbejdsrelateret / privat relateret / en blanding.

En stresspolitik bør være simple, letforståelig og tilgængelig for alle medarbejdere.