Følg os på Facebook
Kursusoversigt og tilmelding

Ti gode råd mod stress

 

Hvorvidt du har tiltro til de nærtliggende ting i forhold til stressforebyggelse.

Her kan du læse psykolog Richard Wiseman 10 tips til at få styr på stress i din hverdag:

  1. Tag ud på landet. Forskning viser at omkring 30 minutter i grønne og stille omgivelser, kan få dig til at føle dig mere afslappet. 
     
  2. Lyt til beroligende musik. At lytte til Vivaldis 'De fire årstider', en afslapnings-CD, eller naturlyde, kan hjælpe til med at sænke blodtrykket. 
     
  3. Lav afslapningsøvelser. Begynd med tæerne og arbejd dig opefter, og spænd musklerne langsomt for derpå at slappe af, i hele kroppen. 
     
  4. Brug tid sammen med dine venner. At være sammen med dem, du kan lide, hjælper med at distrahere fra ængstelige tanker, og kan give bedre humør. 
     
  5. Hjælp andre. Forskning viser at selv små venlige handlinger, som at give penge til et godt formål, hjælper på humøret og reducerer stress. 
     
  6. Acceptér det, som du ikke kan ændre. Der er ikke nogen grund til at dvæle ved fortiden, eller tænke på det, som ikke kan ændres. Fokusér i stedet på, hvordan du kan skabe en bedre fremtid. 
     
  7. Smil mere. Tag ikke livet så alvorligt, og bliv bedre til at håndtere stressende situationer ved at se det morsomme i det der sker. 
     
  8. Brug lavendel. Forskning viser at de fleste mennesker synes, duften af lavendel er særlig afslappende, og at den også hjælper dem til at få en god nats søvn. 
     
  9. Træn kroppen. Træning øger produktionen af endorfiner, som får dig til at føle dig bedre tilpas og blive mere afslappet. 
     
  10. Kig på himmelen. Er det godt vejr, så læg dig på græsset, se op på den klare himmel, og lad positive tanker og billeder drive igennem dit hoved.