De gode råd udspringer af forskningsprojektet Mental sundhed og arbejdsfællesskaber under coronakrisen (MESA).
Mange oplever at det er svært at få en hjemmearbejdsdag til at fungere, viser MESA undersøgelsen. Når man arbejder hjemme, kan man komme til at glemme tid og sted, fordi man sidder fordybet i arbejdsopgaverne, ikke bliver forstyrret af kollegaerne på samme måde og ikke længere har de små ture ned til kaffemaskinen eller hen til kollegaens eller chefens kontor. Man kan også glemme at holde pause og kan føle sig træt og udkørt efter arbejdsdagen, og det kan påvirke trivslen.
Zoom ind på din trivsel
6 gode råd, til dig som arbejder på distancen under Coronakrisen
One solution does not fit all
Der findes ikke ét redskab eller én indsats, der passer til alle arbejdspladser til alle tider. Enhver arbejdsplads er unik og kan have forskellige udfordringer og ressourcer. De udviklede redskaber og gode råd kan bruges direkte på mange arbejdspladser, mens andre med fordel kan justere dem lidt, så de passer endnu bedre til den konkrete arbejdsplads.
Arbejdsgiveren skal efter arbejdsmiljøloven sørge for, og den ansatte skal medvirke til, at arbejdsforholdene er forsvarlige. I den aktuelle situation med hjemmearbejde som følge af coronasituationen opfordrer Arbejdstilsynet til, at arbejdsgivere, ansatte og arbejdsmiljøorganisationer arbejder sammen om at finde gode løsninger, så de ansatte kan undgå gener som følge af hjemmearbejdet.
Det kan du gøre som arbejdsgiver
Det kan du gøre som medarbejder