Følg os på Facebook

Hvem skal være med i en arbejdsmiljøgruppe

 

Spørgsmål:
Vi ca 75-80 ansatte i virksomheden (xx) Alle arbejder på kontor, kan vi nøjes med en arbejdsmiljørepræsentant, hvilket vi har valgt at gøre. Arbejdsmiljøorganisationen består herefter af direktøren og undertegnede. Er denne organisation korrekt, og hvem skal deltage på den lovpligtige arbejdsmijøuddannelse.

Svar:
I skal mindst være 3 personer i Jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO). Du og din leder skal deltage på den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse. 

Arbejdsgiveren eller en repræsentant for denne er formand for arbejdsmiljøudvalget.
 

AMO består af personer i virksomheden, som har vigtige nøglefunktioner i forhold til virksomhedens arbejdsmiljø:

  • Arbejdsgiveren
  • Udpegede arbejdsleder
  • dig som valgt arbejdsmiljørepræsentant

Det er arbejdsgiveren, der skal tage initiativet til at oprette AMO. Det vil sige, at arbejdsgiveren skal opfordre til, at arbejdsmiljørepræsentanter bliver valgt, og sørge for, at arbejdsledere bliver udpeget. 

Arbejdsmiljøorganisation i to niveauer (Operativt (Arbejdsmiljøudvalg) og strategisk (Arbejdsmiljøgruppe)

I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal der oprettes en AMO i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg. Det nødvendige antal arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes af arbejdsgiveren i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne ud fra en vurdering af en række hensyn. 


Arbejdsgiveren skal tage initiativ til at oprette AMO. Det betyder, at arbejdsgiveren skal opfordre til, at arbejdsmiljørepræsentanter bliver valgt, og sørge for, at arbejdsledere bliver udpeget. Arbejdsgiveren har flere pligter i forhold til AMO.