Pr. 1. januar 2020 er der sket en ændring i bekendtgørelse om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v. (smileybekendtgørelsen).
Ændringen består i, at udtrykket ” risikobaseret tilsyn” er blevet erstattet af ” tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer”. Ændringen sker, fordi arbejdsmiljøloven efter den ændring, der trådte i kraft 1. januar 2020, ikke mere indeholder en bestemmelse om risikobaseret tilsyn. Ændringen sikrer, at smileys fortsat tildeles på præcist samme måde som hidtil.
§ 1. Formålet med smiley-ordningen er ekstern offentliggørelse og derved synliggørelse af den enkelte virksomheds arbejdsmiljø med en grøn, gul, rød smiley eller en kronesmiley, jf. bilag 1, på Arbejdstilsynets hjemmeside (www.at.dk).
Stk. 2. Grøn, gul eller rød smiley tildeles til produktionsenheder, jf. CVR-lovens definitioner.
Stk. 3. Kronesmiley tildeles til de produktionsenheder, der er omfattet af certifikatet. Kronesmiley tildeles desuden juridiske enheder, jf. CVR-lovens definitioner, i den periode, hvor alle produktionsenheder hørende til den juridiske enhed samtidigt har offentliggjort en kronesmiley.
Stk. 4. Bekendtgørelsen gælder for virksomheder med ansatte, jf. § 2 og § 3 i lov om arbejdsmiljø.
Stk. 5. Bekendtgørelsen finder også anvendelse for bygherrer, jf. § 37 i lov om arbejdsmiljø, i det omfang de er omfattet af CVR-loven.
Stk. 6. Bekendtgørelsen gælder ikke for afgørelser om at lade foretage undersøgelser, prøver og besigtigelser efter § 21 i lov om arbejdsmiljø.
§ 2. Arbejdstilsynet offentliggør ved navn og adresse den juridiske enheds eller produktionsenhedens arbejdsmiljø, jf. § 1, på Arbejdstilsynets hjemmeside på grundlag af
Stk. 2. Ved afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, herunder påbud med frist for efterkommelse, som Arbejdstilsynet har truffet i forbindelse med tilsynet på produktionsenheden, sker offentliggørelsen efter klagefristens udløb. Ved afgørelser om strakspåbud og forbud, der ikke har opsættende virkning uanset eventuel klage, sker offentliggørelsen dog straks.
§ 3. Produktionsenheder og juridiske enheder, der har opnået et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat efter § 2, stk. 1, nr. 2, har ret til at få tildelt og offentliggjort en kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside. Offentliggørelse er betinget af, at certificeringsorganet
Stk. 2. En kronesmiley tildelt en produktionsenhed fjernes:
Stk. 3. Kronesmiley tildeles igen, når
Stk. 4. Arbejdsgiveren skal gøre arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, bekendt med indholdet i tilbagemeldingen efter stk. 3, nr. 1 og 2.
§ 4. Grøn smiley tildeles, når Arbejdstilsynet efter et tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på produktionsenheden,
Stk. 2. Grøn smiley indeholder en dato for, hvornår tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden senest er blevet gennemført, eller afgørelse om formelle overtrædelser af arbejdsmiljøloven truffet af Arbejdstilsynet er efterkommet.
Stk. 3. Grøn smiley fjernes 3 år efter datoen for tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden.
Stk. 4. Grøn smiley fjernes midlertidigt, hvis produktionsenheden i løbet af den 3-årige offentliggørelsesperiode i forbindelse med andre tilsyn modtager afgørelser, som medfører en gul eller rød smiley, jf. §§ 5 og 6. Når Arbejdstilsynet modtager tilbagemelding om, at disse afgørelser er efterkommet, får virksomheden en grøn smiley på ny, indtil der er gået 3 år fra datoen for tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden.
Stk. 5. Hvis Arbejdstilsynet gennemfører et nyt tilsyn efter stk. 1 på en produktionsenhed, starter en ny 3-års offentliggørelsesperiode.
§ 5. Gul smiley tildeles i en minimumsperiode på 6 måneder, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg på produktionsenheden har truffet afgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, medmindre afgørelsen er omfattet af § 6.
Stk. 2. Gul smiley tildeles i en minimumsperiode på 3 måneder, medmindre afgørelsen er omfattet af § 6, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg på produktionsenheden har truffet afgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen vedrørende
Stk. 3. Gul smiley fjernes, jf. dog stk. 1, når Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding fra virksomheden om,
Stk. 4. Arbejdsgiveren skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.
§ 6. Rød smiley tildeles i en minimumsperiode på 6 måneder, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg i produktionsenheden har afgivet påbud i form af forbud eller har afgivet påbud om rådgivning, jf. bekendtgørelse om brug af autoriserede arbejdsmiljørådgivere. Rød smiley tildeles dog ikke, hvor påbuddet om rådgivning vedrører et påbud om undersøgelse af arbejdsmiljøforholdene, jf. § 1, stk. 6.
Stk. 2. Rød smiley fjernes, jf. dog stk. 1, når Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding fra virksomheden om,
Stk. 3. Arbejdsgiveren skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.
§ 6 a. Rød smiley vises med teksten "skærpet tilsyn", når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg i produktionsenheden har afgivet påbud i form af forbud. Forbud, der bliver afgivet under tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer eller til arbejdsmiljøcertificerede virksomheder, indgår ikke.
Stk. 2. Rød smiley med visning ”skærpet tilsyn” fjernes, når det skærpede tilsyn er afsluttet, medmindre der bliver afgivet et nyt forbud.
§ 7. Emnerne for overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, der danner grundlag for afgørelser, som har medført gul og rød smiley, offentliggøres på Arbejdstilsynets hjemmeside.
§ 8. En virksomhed kan bestille et tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer hos Arbejdstilsynet, hvis én eller flere af virksomhedens produktionsenheder:
Stk. 2. Bestilt tilsyn gennemføres senest 6 måneder efter bestilling er modtaget af Arbejdstilsynet.
§ 9. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2007 om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø (Smiley-ordning).
Stk. 3. Grøn smiley, der er tildelt frem til og med 31. december 2011, fjernes efter 5 år, beregnet fra datoen for screeningsbesøget. Udløber tildelingsperioden inden 30. juni 2012 forlænges tildelingsperioden dog frem til denne dato.
Arbejdstilsynet, den 8. december 2011
Jens Jensen / Charlotte Martin
Bekendtgørelse nr. 1197 9. oktober 2013 indeholder følgende bestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 2013.
Stk. 2. For arbejdsmiljøcertifikater udstedt inden 1. november 2013, finder de hidtil gældende regler fortsat anvendelse
Bekendtgørelse nr. 479 af 15. april 2015 indeholder følgende bestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 18. april 2015.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilbagemeldinger på afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, hvor tilbagemelding skal indgives fra og med den 18. april 2015.
Stk. 3. Såfremt tilbagemeldingen skal indgives på en afgørelse truffet før den 18. april 2015, kan denne dog gives efter de regler, der var gældende på afgørelsestidspunktet.