APROPOS kommunikation ApS er godkendt og certificeret af Arbejdstilsynet og Danmarks Akkrediteringsinstitution som udbyder af den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse
Smileybekendtgørelsen er konsekvensændret efter ændring i arbejdsmiljøloven

Smileybekendtgørelsen er konsekvensændret efter ændring i arbejdsmiljøloven


Pr. 1. januar 2020 er der sket en ændring i bekendtgørelse om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v. (smileybekendtgørelsen).

 

Ændringen består i, at udtrykket ” risikobaseret tilsyn” er blevet erstattet af ” tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer”. Ændringen sker, fordi arbejdsmiljøloven efter den ændring, der trådte i kraft 1. januar 2020, ikke mere indeholder en bestemmelse om risikobaseret tilsyn. Ændringen sikrer, at smileys fortsat tildeles på præcist samme måde som hidtil.
 

Formål og område

§ 1. Formålet med smiley-ordningen er ekstern offentliggørelse og derved synliggørelse af den enkelte virksomheds arbejdsmiljø med en grøn, gul, rød smiley eller en kronesmiley, jf. bilag 1, på Arbejdstilsynets hjemmeside (www.at.dk).

Stk. 2. Grøn, gul eller rød smiley tildeles til produktionsenheder, jf. CVR-lovens definitioner.

Stk. 3. Kronesmiley tildeles til de produktionsenheder, der er omfattet af certifikatet. Kronesmiley tildeles desuden juridiske enheder, jf. CVR-lovens definitioner, i den periode, hvor alle produktionsenheder hørende til den juridiske enhed samtidigt har offentliggjort en kronesmiley.

Stk. 4. Bekendtgørelsen gælder for virksomheder med ansatte, jf. § 2 og § 3 i lov om arbejdsmiljø.

Stk. 5. Bekendtgørelsen finder også anvendelse for bygherrer, jf. § 37 i lov om arbejdsmiljø, i det omfang de er omfattet af CVR-loven.

Stk. 6. Bekendtgørelsen gælder ikke for afgørelser om at lade foretage undersøgelser, prøver og besigtigelser efter § 21 i lov om arbejdsmiljø.
 

§ 2. Arbejdstilsynet offentliggør ved navn og adresse den juridiske enheds eller produktionsenhedens arbejdsmiljø, jf. § 1, på Arbejdstilsynets hjemmeside på grundlag af

  1. resultatet af tilsynet. Ved overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen anføres tillige det eller de emner, der danner grundlag for Arbejdstilsynets afgørelser samt om virksomheden er under skærpet tilsyn, eller
  2. dokumentation for et opnået anerkendt arbejdsmiljøcertifikat efter reglerne i kapitel 11 a i lov om arbejdsmiljø og regler udstedt i henhold hertil.
    a) et opnået certifikat ved akkrediteret certificering eller akkrediteret inspektion efter lov om arbejdsmiljøcertifikat til virksomheder, eller
    b) et opnået certifikat ved akkrediteret certificering efter bekendtgørelse om anerkendelse af DS/OHSAS 18001 mv. som dokumentation for et godt arbejdsmiljø.

Stk. 2. Ved afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, herunder påbud med frist for efterkommelse, som Arbejdstilsynet har truffet i forbindelse med tilsynet på produktionsenheden, sker offentliggørelsen efter klagefristens udløb. Ved afgørelser om strakspåbud og forbud, der ikke har opsættende virkning uanset eventuel klage, sker offentliggørelsen dog straks.


Virksomheder, der har opnået et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat

§ 3. Produktionsenheder og juridiske enheder, der har opnået et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat efter § 2, stk. 1, nr. 2, har ret til at få tildelt og offentliggjort en kronesmiley på Arbejdstilsynets hjemmeside. Offentliggørelse er betinget af, at certificeringsorganet

  1. har indsendt en kopi af certifikatet og eventuelle bilag hertil til Arbejdstilsynet, og
  2. har oplyst Arbejdstilsynet om, at den certificerede virksomhed ønsker en kronesmiley offentliggjort på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Stk. 2. En kronesmiley tildelt en produktionsenhed fjernes:

  1. hvis Arbejdstilsynet konstaterer overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen på den produktionsenhed, hvor afgørelsen er truffet, og som medfører en gul eller en rød smiley, eller
  2. hvis certificeringsorganet ved akkrediteret certificering har givet Arbejdstilsynet oplysning om, at produktionsenhedens certifikat er frataget, suspenderet eller bortfaldet, jf. stk. 1, nr. 2.

Stk. 3. Kronesmiley tildeles igen, når

  1. Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding fra virksomheden om, at påbudte forhold på den produktionsenhed, der har medført en gul eller rød smiley, er efterkommet, jf. dog § 5 og § 6,
  2.  Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding, som nævnt i nr. 1, og Arbejdstilsynet tillige har kontrolleret, at de påbudte forhold på produktionsenheden er efterkommet, når Arbejdstilsynet har afgivet påbud i form af forbud, eller afgivet strakspåbud på grund af betydelig fare, jf. dog § 5 og § 6, eller
  3. det akkrediterede certificeringsorgan har givet Arbejdstilsynet oplysning om, at de forhold, der lå til grund for fratagelse eller suspension af virksomhedens certifikat, jf. stk. 1, nr. 2, ikke længere udgør en afvigelse i forhold til virksomhedens arbejdsmiljøledelsessystem.

Stk. 4. Arbejdsgiveren skal gøre arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, bekendt med indholdet i tilbagemeldingen efter stk. 3, nr. 1 og 2.


Grøn smiley

§ 4. Grøn smiley tildeles, når Arbejdstilsynet efter et tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på produktionsenheden,

  1. ikke har fundet anledning til at træffe afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, eller
  2. alene har truffet afgørelse om formelle overtrædelser af arbejdsmiljøloven og har konstateret, at disse afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen er efterkommet, jf. dog § 5, stk. 1 og 2, og § 6, stk. 1.

Stk. 2. Grøn smiley indeholder en dato for, hvornår tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden senest er blevet gennemført, eller afgørelse om formelle overtrædelser af arbejdsmiljøloven truffet af Arbejdstilsynet er efterkommet.

Stk. 3. Grøn smiley fjernes 3 år efter datoen for tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden.

Stk. 4. Grøn smiley fjernes midlertidigt, hvis produktionsenheden i løbet af den 3-årige offentliggørelsesperiode i forbindelse med andre tilsyn modtager afgørelser, som medfører en gul eller rød smiley, jf. §§ 5 og 6. Når Arbejdstilsynet modtager tilbagemelding om, at disse afgørelser er efterkommet, får virksomheden en grøn smiley på ny, indtil der er gået 3 år fra datoen for tilsynet efter stk. 1 på produktionsenheden.

Stk. 5. Hvis Arbejdstilsynet gennemfører et nyt tilsyn efter stk. 1 på en produktionsenhed, starter en ny 3-års offentliggørelsesperiode.


Gul smiley

§ 5. Gul smiley tildeles i en minimumsperiode på 6 måneder, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg på produktionsenheden har truffet afgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, medmindre afgørelsen er omfattet af § 6.

Stk. 2. Gul smiley tildeles i en minimumsperiode på 3 måneder, medmindre afgørelsen er omfattet af § 6, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg på produktionsenheden har truffet afgørelse om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen vedrørende

  1. arbejdsmiljøorganisationen, jf. bekendtgørelse om samarbejde om sikkerhed og sundhed,
  2. arbejdspladsvurdering, jf. kap. 2 a i bekendtgørelse om arbejdets udførelse,
  3. arbejdspladsbrugsanvisninger, jf. kap. 8 i bekendtgørelse om arbejde med stoffer og materialer (kemiske agenser) eller
  4. brugsanvisninger, jf. § 7 i bekendtgørelse om brug af personlige værnemidler eller § 8 i bekendtgørelse om anvendelse af tekniske hjælpemidler.

Stk. 3. Gul smiley fjernes, jf. dog stk. 1, når Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding fra virksomheden om,

  1. at strakspåbuddet eller afgørelsen er efterkommet, eller
  2. at påbudte midlertidige foranstaltninger er gennemført, og en varig løsning af arbejdsmiljøproblemet er påbegyndt.

Stk. 4. Arbejdsgiveren skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.


Rød smiley

§ 6. Rød smiley tildeles i en minimumsperiode på 6 måneder, når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg i produktionsenheden har afgivet påbud i form af forbud eller har afgivet påbud om rådgivning, jf. bekendtgørelse om brug af autoriserede arbejdsmiljørådgivere. Rød smiley tildeles dog ikke, hvor påbuddet om rådgivning vedrører et påbud om undersøgelse af arbejdsmiljøforholdene, jf. § 1, stk. 6.

Stk. 2. Rød smiley fjernes, jf. dog stk. 1, når Arbejdstilsynet har fået en tilbagemelding fra virksomheden om,

  1. at forbuddet eller rådgivningspåbuddet er efterkommet, eller
  2. at påbudte midlertidige foranstaltninger er gennemført, og en varig løsning af arbejdsmiljøproblemet er påbegyndt.

Stk. 3. Arbejdsgiveren skal ved tilbagemeldingen erklære, at arbejdsmiljøorganisationen eller en repræsentant for de ansatte i virksomheder, der ikke har pligt til at etablere arbejdsmiljøorganisation, inden den for tilbagemeldingen fastsatte frist er gjort bekendt med indholdet af tilbagemeldingen.

§ 6 a. Rød smiley vises med teksten "skærpet tilsyn", når Arbejdstilsynet i forbindelse med tilsynsbesøg i produktionsenheden har afgivet påbud i form af forbud. Forbud, der bliver afgivet under tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer eller til arbejdsmiljøcertificerede virksomheder, indgår ikke.

Stk. 2. Rød smiley med visning ”skærpet tilsyn” fjernes, når det skærpede tilsyn er afsluttet, medmindre der bliver afgivet et nyt forbud.


Emner for arbejdsmiljøproblemer, der danner grundlag for afgørelser

§ 7. Emnerne for overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, der danner grundlag for afgørelser, som har medført gul og rød smiley, offentliggøres på Arbejdstilsynets hjemmeside.


Bestilt tilsyn med henblik på tildeling af smiley

§ 8. En virksomhed kan bestille et tilsyn, hvor der er set på de væsentlige arbejdsmiljøproblemer hos Arbejdstilsynet, hvis én eller flere af virksomhedens produktionsenheder:

  1. har en grøn smiley, og fortsat ønsker at offentliggøre sit arbejdsmiljø efter udløbet af offentliggørelsesperioden på 3 år, eller
  2. ikke har en grøn, gul eller rød smiley.

Stk. 2. Bestilt tilsyn gennemføres senest 6 måneder efter bestilling er modtaget af Arbejdstilsynet.


Ikrafttræden m.v.

§ 9. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2012.

Stk. 2. Samtidig ophæves bekendtgørelse nr. 255 af 20. marts 2007 om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø (Smiley-ordning).

Stk. 3. Grøn smiley, der er tildelt frem til og med 31. december 2011, fjernes efter 5 år, beregnet fra datoen for screeningsbesøget. Udløber tildelingsperioden inden 30. juni 2012 forlænges tildelingsperioden dog frem til denne dato.

Arbejdstilsynet, den 8. december 2011
Jens Jensen / Charlotte Martin


Bekendtgørelse nr. 1197 9. oktober 2013 indeholder følgende bestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 2013.
Stk. 2. For arbejdsmiljøcertifikater udstedt inden 1. november 2013, finder de hidtil gældende regler fortsat anvendelse


Bekendtgørelse nr. 479 af 15. april 2015 indeholder følgende bestemmelser:
§ 2
Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 18. april 2015.
Stk. 2. Bekendtgørelsen finder anvendelse på tilbagemeldinger på afgørelser om overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, hvor tilbagemelding skal indgives fra og med den 18. april 2015.
Stk. 3. Såfremt tilbagemeldingen skal indgives på en afgørelse truffet før den 18. april 2015, kan denne dog gives efter de regler, der var gældende på afgørelsestidspunktet.




Tilmelding til nyhedsbrev