Følg os på Facebook

Arbejdsmiljølovens regler om APV

APV’en er ikke bare en forpligtelse, som virksomheden har i forhold til arbejdsmiljølovgivningen. APV’en er et værktøj, som virksomheden kan bruge til at sætte sit arbejde med arbejdsmiljøet i system, og som kan bidrage til et godt arbejdsmiljø.


Opdateret bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde (Herunder APV) i kraft

Den 1. februar 2024 trådte en ny bekendtgørelse om systematisk arbejdsmiljøarbejde i kraft. Den nye bekendtgørelse, som indeholder reglerne om samarbejde om sikkerhed og sundhed, tydeliggør blandt andet, at virksomhedernes arbejdspladsvurdering (APV) er en proces, der skal gennemføres, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne eller arbejdsprocesserne.

Opdatering af reglerne for arbejdspladsvurderingen

En APV er en proces, der skal hjælpe med at systematisere arbejdsmiljøarbejdet og understøtte, at eventuelle arbejdsmiljøproblemer bliver afdækket, risikovurderet, løst og forebygget. De justerede regler i den nye bekendtgørelse skal være med til at gøre APV’en til et mere aktivt redskab i arbejdsmiljøarbejdet.  


Det er fortsat arbejdsgiveren, der skal sørge for, at der gennemføres en APV af arbejdsmiljøet. Arbejdsgiveren skal samtidig sørge for, at AMO deltager i hele processen. I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes AMO, skal arbejdsgiveren sørge for, at de ansatte på tilsvarende måde deltager.  
 

En APV-proces består af fire elementer:

  • En afdækning og risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer.
  • Inddragelse af virksomhedens sygefravær, så det er muligt at vurdere, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  • En skriftlig handlingsplan til at løse de arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart.
  • En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte tiltag og en opfølgning på, om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.

Der er fordele for virksomhederne i at have et godt arbejdsmiljø. Det kan nemlig medføre:
  • Færre omkostninger som følge af ulykker og erhvervsbetingede lidelser
  • Mindre sygefravær
  • Mindre udskiftning blandt medarbejderne
  • Øget arbejdsglæde, motivation og produktivitet.

Virksomheden kan selv vælge de metoder og redskaber, som den vil bruge til at gennemføre APV’en.

Arbejdsgiveren har ansvaret

Ifølge arbejdsmiljøloven har arbejdsgiveren ansvaret for, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, hvor medarbejderen udfører arbejde for arbejdsgiveren. Arbejdsmiljøloven gælder også for den del af din arbejdstid, der foregår på landevejen eller hos kunderne ude i byen.

Arbejdsgiverens ansvar

Arbejdsgiveren skal sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, jf. kapitel 5, deltager i hele processen vedrørende planlægning, tilrettelæggelse, gennemførelse, opfølgning og ajourføring af arbejdspladsvurderingen. Det skal gennem arbejdsmiljøorganisationens påtegning på handlingsplanen, dokumenteres, at arbejdsmiljøorganisationen har deltaget.
 

Hvis arbejdsgiveren ikke selv råder over fornøden indsigt til at gennemføre arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente ekstern, sagkyndig bistand. Selvom der indhentes ekstern, sagkyndig bistand, er det stadig arbejdsgiverens ansvar, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår er opfyldt

 

  • Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV.
  • APV'en skal justeres, hvis der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet - dog mindst hver tredje år.
  • Sikkerhedsorganisationen/ arbejdsmiljøorganisationen og/eller medarbejderne skal inddrages i hele APV-processen.
  • APV'en skal omfatte alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden.
  • APV'en skal være skriftlig - og gerne elektronisk, men valget af metoder til kortlægning er frit.
  • Det skal fremgå tydeligt, hvem der har ansvaret for at følge op.
Vi tilbyder en elektronisk APV løsning
Du er velkommen til at kontakte os - vi tilbyder en elektronisk APV - AMORG, som vil gøre jeres arbejde lettere. 

Vores spørgeskemaværktøjer gør det nemt at gennemføre undersøgelser af arbejdsmiljøet. Ved at oprette temaer, segmenter og indikatorer kan I hurtigt gennemgå jeres data, og finde tendenser der skal arbejdes med, og naturligvis også dem der skal fejres. Alle rapporter kan deles internt i virksomheden i det omfang I ønsker.

Med AMORG kan I oprette handlingsplaner med et enkelt klik. Vi gør det nemt at binde resultaterne fra APV’en op på emner, der forbedrer arbedsmiljøet, baseret på data fra undersøgelsen.
Vi gør det nemt at følge op på planerne, så I kan være sikre på, at data fra APV’en bliver omsat til forandring.

Med AMORGs mødeværktøj er det let at planlægge og afvikle møder for jeres arbejdsmiljøorganisations udvalg og arbejdsgrupper. Vi gør det nemt at oprette møder med agendapunkter, noter og handlingspunkter samlet et centralt sted. Så er der styr på dokumentationen. Og vi hjælper jer naturligvis med at huske at få tingene gjort til tiden

 






Relaterede sider: