Følg os på Facebook

Hotel- og restaurationsbranchen med plads til forbedring af arbejdsmiljøet

 
Arbejdsmiljøet på danske hoteller og restauranter kan stadig forbedres. Det viser den foreløbige evaluering af Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsats i hotel- og restaurationsbranchen, som blev afsluttet 31. december 2007.


Mange påbud - men alligevel fremgang at spore med arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet har i alt besøgt ca. 90 virksomheder, hvoraf hovedparten har mere end 50 ansatte. Virksomhederne fordeler sig på hoteller, restauranter, konferencecentre samt et antal rengøringsfirmaer, som varetager udliciterede opgaver inden for branchen. De ansatte omfatter fx receptionister, kokke, køkkenpersonale, tjenere, bartendere, rengøringspersonale og administrative medarbejdere.

En af fordelene ved de særlige indsatser er, at der er tid til at gå mere i dybden under besøgene end ved normale screeninger og tilpasset tilsyn. Virksomhederne har fået et antal påbud om at brugeautoriserede arbejdsmiljørådgivere, hvilket har til formål at sikre, at virksomhederne bliver i stand til at løse og forebygge arbejdsmiljøproblemer og styrke deres arbejdsmiljøarbejde.

- Selv om der fortsat er mange ting at rette op på, så er der bestemt fremgang at spore. Hoteller og restauranter har i mange år haft flere arbejdsmiljøproblemer end mange andre brancher. Besøgene efterlader os med det klare indtryk, at ledelsen nu gør mere for arbejdsmiljøet og samtidig så stiller medarbejderne større krav end tidligere, fortæller tilsynsførende Rikke Høj.

Problemer med ergonomien

De foreløbige opgørelseri forbindelse med indsatsen viser, at der er givet særligt mange påbud om ergonomisk arbejdsmiljø. De tilsynsførende måtte udskrive ca. 200 påbud, og det svarer til et gennemsnit på mere end to påbud pr. besøg.

Afgørelserne er især givet inden for områderne ”arbejdsstillinger” og ”løft, træk og skub”. Billedet er det samme i de forskellige landsdele, og følgende forhold har typisk udløst påbud:

Arbejdsstillinger:

  • Indretning af reception
  • Bordhøjde i køkkener
  • Gulvvask på store gulvarealer
  • EDB-arbejdspladser.

Løft, træk og skub:

  • Håndtering af fustager, linnedsække, kødpakker, grøntkasser o.l.
  • Skub af linnedvarevogne, minibarvogne mv.
  • Løft af fondgryder
  • Anretning til konferencer (borde, stole, podier mv.)

Bedre psykiske arbejdsmiljø
Der er givet ca. 30 afgørelser om psykisk arbejdsmiljø, hvilket svarer til, at der i gennemsnit er givet en afgørelse til hver tredje virksomhed.

Der er især givet afgørelser om:

  • Stor arbejdsmængde og tidspres (især i køkkener)
  • Vold og trusler (primært i receptioner)
  • Traumatiske hændelser (manglende beredskabsplan).

Indsatsen viser, at personalet på arbejdspladser, hvor personalet udsættes for vold, trusler eller traumatiske oplevelser, er blevet bedre til at sætte fokus på problemet, og at virksomhederne gør en indsats for at forebygge og behandle problemerne.

Flere indsatser på vej

Ud over påbuddene inden for ergonomi og psykisk arbejdsmiljø er der givet rådgivningspåbud til ca. 50 pct. af de besøgte virksomheder. Det er især forkert håndtering af tunge genstande som ølkasser, sodavandskasser og fustager, der har udløst rådgivningspåbud.

Der blev med velfærdsaftalen i 2006 afsat i alt 70 mio. kr. til at gennemføre tilsyn i særlige nedslidningstruede brancher. Indsatsen i hotel- og restaurationsbranchen er den første indsats inden for de særlig nedslidningstruede brancher. Besøgene startede i 2007 og den sidste af de særlige indsatser forventes afsluttet i løbet af 2010.

For tiden gennemfører Arbejdstilsynettilsyn inden for hjemmeplejen samt inden for transport af gods og passagerer. I efteråret 2008 startes en særlig indsats i rengøringsbranchen.