Arbejdstilsynet lancerer den 22. april to nye initiativer, som skal være med til at nedbringe mobning på arbejdspladsen – en skriftlig klageadgang her på Arbejdstilsynets hjemmeside og en telefonisk hotline.
Rådgivning om mobning
Det andet initiativ er en telefonisk hotline, hvor man kan henvende sig med konkrete oplevelser om mobning eller for at få råd og vejledning. Opkaldene besvares af medarbejdere i Arbejdstilsynets call center, som har særlige kompetencer inden for mobning og psykisk arbejdsmiljø.
Mobningsramte, pårørende eller vidner til mobning kan ringe til hotlinen og få gang i en dialog omkring, hvordan konkrete oplevelser med mobning håndteres. De, som har brug for hjælp til at udforme den skriftlige klageformular, kan også kontakte hotlinen.
Også virksomheder kan ringe og få råd og vejledning til at håndtere konkrete problemstillinger omkring mobning eller generelle råd og vejledning til at forebygge mobning. Målet er at starte en dialog om mobning på virksomhederne og nedbryde tabuer om mobning.
Fem initiativer
Klageadgang og hotline er en del af i alt fem konkrete initiativer, som beskæftigelsesminister Inger Støjberg lancerer for at nedbringe mobning på arbejdspladsen. De øvrige initiativer er undersøgelser der skaffer mere viden om mobning og sygdomme, en kampagne på arbejdspladserne om mobning samt en konference om mobning i samarbejde med Undervisningsministeriet.
Læs mere:
Beskæftigelsesministeriets nyhed om de 5 initiativer