Følg os på Facebook

Rådgivningspåbud

 
Hvad er et rådgivningspåbud?
Hvis virksomheden har et alvorligt og kompliceret arbejdsmiljøproblem, eller hvis virksomhedens egen arbejdsmiljøindsats er mangelfuld, og der tillige er flere alvorlige arbejdsmiljøproblemer, kan den få et rådgivningspåbud. Det betyder, at virksomheden skal bruge en autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at løse sine arbejdsmiljøproblemer. Virksomheden skal selv afholde udgifterne til rådgiver.

Rådgivningspåbud gives almindeligvis ved tilpasset tilsyn. Arbejdstilsynet kan dog i forlængelse af screeningen udføre et detailtilsyn og herunder afgive et problempåbud, hvis der under screeningen konstateres konkrete forhold med overhængende fare for de ansatte.

Der er to typer af rådgivningspåbud:
 
  • Problempåbud betyder, at virksomheder skal benytte en autoriseret arbejdsmiljørådgivning til at løse et bestemt arbejdsmiljøproblem.
  • Periodepåbud betyder, at virksomheden skal bruge autoriseret arbejdsmiljørådgivning i en bestemt periode til at løse en række arbejdsmiljøproblemer.
 

Desuden kan der nu afgives påbud til arbejdsgivere om brug af en autoriseret ar-bejdsmiljørådgiver til at undersøge om der er psykiske arbejdsmiljøproblemer i virksomheden.






Relaterede sider: