Følg os på Facebook

Arbejdstilsynet indfører ny praksis

 
Justeringen af arbejdsmiljøreformen, som trådte i kraft 1. april 2007., betyder bl.a., at Arbejdstilsynet fremover sætter mere fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det forventes, at en del virksomheder vil få påbud om at kortlægge det psykiske arbejdsmiljø eller skabe forbedringer indenfor et konkret tema.

Screening - så meget ved vi nu
Når Arbejdstilsynet fremover screener en virksomhed, vil den tilsynsførende almindeligvis spørge ind til de 3 hyppigste risikofaktorer i det psykiske arbejdsmiljø:
  • Stor arbejdsmængde og tidspres
  • Ringe kollegial og ledelsesmæssig støtte og feedback – social støtte
  • Manglende indflydelse på eget arbejde

 

Herudover vil der i relevante brancher blive spurgt ind til:

  • Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
  • Traumatiske hændelser ved vold og trusler om vold – alvorlige ulykker

Arbejdstilsynet vil endvidere forholde sig til, om der er organisatoriske forhold, der peger på et dårligt psykisk arbejdsmiljø, fx højt sygefravær, stor personaleudskiftning, meget overarbejde, manglende muligheder for at afspadsere eller holde pauser.

Hvis screeningen ikke giver et klart billede af, om det psykiske arbejdsmiljø er i orden, har Arbejdstilsynet mulighed for at udtage virksomheden til et tilpasset tilsyn med særlig fokus på det psykiske arbejdsmiljø.

Om tilpasset tilsyn
I løbet af 2007 forventer Arbejdstilsynet at revidere deres 49 arbejdsmiljøvejvisere, så de kommer til at indeholde et afsnit om de risikofaktorer, der kendetegner det psykiske arbejdsmiljø i de enkelte brancher. Det er de faktorer, der beskrives her, som Arbejdstilsynet almindeligvis vil fokusere på ved tilpasset tilsyn.
Indenfor ældreområdet opstår der ifølge vejviseren for hjemmepleje og døgninstitutioner mv. for voksne fx oftest problemer med det psykiske arbejdsmiljø:

  • Ved stor arbejdsmængde kombineret med modstridende krav til medarbejderen
  • Ved arbejde med mennesker, der har store helbredsmæssige, personlige eller sociale problemer
  • Når der er samarbejdsvanskeligheder og uklarhed om rollefordelingen
  • Når medarbejderne arbejder med voldelige og aggressive brugere
  • Når medarbejderne arbejder alene og isoleret fra kolleger
  • Når der arbejdes på skiftehold
 
Vejviserne, som også indeholder gode råd om forebyggelse af problemerne, er tilgængelige på Arbejdstilsynets hjemmeside.

Hvis det tilpassede tilsyn heller ikke giver et klart billede af virksomhedens psykiske arbejdsmiljø, har Arbejdstilsynet mulighed for at give virksomheden påbud om at kortlægge det psykiske arbejdsmiljø i samarbejde med en autoriseret arbejdsmiljørådgiver.


Vejledning fra Arbejdstilsynet
Virksomheder, der har problemer med det psykiske arbejdsmiljø, vil modtage en rapport om psykisk arbejdsmiljø og få et tilbud om procesvejledning fra Arbejdstilsynet.

Procesvejledning betyder, at virksomheden vil få forslag til, hvilke metoder og processer den kan anvende, til at løse problemerne. Herefter skal virksomheden give en tilbagemelding til Arbejdstilsynet med en tids- og handlingsplan for, hvordan den vil løse problemet.

Målet med procesvejledningen er at hjælpe virksomheden godt i gang med at løse de konkrete arbejdsmiljøproblemer, de måtte have i forhold til det psykiske arbejdsmiljø.
En virksomhed, der har problemer med det psykiske arbejdsmiljø, der udløser et strakspåbud, vil få tilbudt udvidet mundtlig vejledning, som består i, at Arbejdstilsynet vejleder virksomheden om den umiddelbare løsning på problemet.

Virksomheden vil desuden få påbud om at få en autoriseret arbejdsmiljørådgiver til at hjælpe med at løse det konkrete problem og revidere virksomhedens arbejdspladsvurdering. Den udvidede vejledning gives dog først efter 1. oktober 2007.





Relaterede sider: