Følg os på Facebook

Krav og regler om den supplerende arbejdsmiljøuddannelse

Vores supplerende arbejdsmiljøkurser/ temadage har også fokus på ledelse, samarbejde, trivsel på arbejdspladsen, motivation energi og drivkraft, forandring, kommunikation og arbejdsglæde.

Tilmeldes 4 personer  - deltager den 5 person gratisVi glæder os til at byde dig velkommen!
 

Riv en eller to dage ud af kalenderen og få en oplevelse ud over det sædvanlige i selskab med: 

 

Aarhus den 07. juni 2024:   
Henrik Tingleff, Rebecca Bøgelund & Thomas Mygind


København den 20. juni 2024:
Chris MacDonald, Nicolai Moltke-Leth & Trine Kolding

 

København den 21. juni 2024:   

Pia Hauge, Rane Willerslev & Vincent F. Hendricks

 

De formelle krav om den supplerende arbejdsmiljøuddannelse
Den supplerende uddannelse skal give viden og kompetencer, som er relevante for arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden og for arbejdsmiljøorganisationens behov for kompetenceudvikling. Det betyder, at uddannelsen skal være relevant i forhold til de opgaver og funktioner, som medlemmerne af AMO har. Formålet med den supplerende arbejdsmiljøuddannelse er at sikre løbende målrettet opdatering, som kan styrke kompetencerne hos arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO.

Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en kompetenceudviklingsplan for den supplerende arbejdsmiljøuddannelse, som tager udgangspunkt i virksomhedens arbejdsmiljøbehov.

Undlader du at benytte din mulighed for det ene funktionsår - skal du afholde 3 dages supplerende uddannelse det næste år
Arbejdsgiveren og de ansatte kan aftale, at den supplerende uddannelse på 1½ (11 timer) dag kan samles sammen inden for en valgperiode. Der kan højst sammenlægges supplerende uddannelse af tre dages varighed. Det vil sige, at man fx kan vælge ikke at afholde supplerende uddannelse det ene funktionsår, men til gengæld at afholde 3 dages (22 timer) supplerende uddannelse det næste funktionsår.

 

Uddannelsen kunne også være følgende:
Kursus i at håndtere stor arbejdsmængde og tidspres. Uddannelsen kan også handle om projektledelse, konflikthåndtering/-vejledning, forhandlingsteknik, ergonomi eller strategisk planlægning, samarbejde, trivsel på arbejdspladsen, stress, ledelse, motivation energi og drivkraft, forandring, arbejdsglæde og kommunikation, men uddannelsen kan fx ikke være et kursus i at opstille en maskine eller kursus i førstehjælp. Uddannelsen skal desuden kunne bruges til at arbejde med eksisterende arbejdsmiljøproblemer og til at forebygge fremtidige. Endelig skal uddannelsen være et supplement til den obligatoriske uddannelse.


Temaerne kunne være indefor følgende kategorier:

  • Tema om fysisk arbejdsmiljø
  • Tema og stress
  • Tema om arbejdsulykker
  • Tema om psykisk arbejdsmiljø
  • Temadag om krænkende handlinger herunder mobning og seksuel chikane
  • Tema om forandring, motivation og drivkraft
  • Tema om trivsel, kommunikation og arbejdsglæde

Det kan være en god idé at lade virksomhedens arbejdsmiljøproblemer være udgangspunkt for den supplerende uddannelse.
Hvis der fx i virksomheden er psykiske arbejdsmiljøproblemer med mobning, kan arbejdsgiveren tilbyde medlemmerne af AMO kurser, som giver dem kompetencer inden for psykisk arbejdsmiljø. På den måde vil AMO’s arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere være klædt bedre på til at forebygge og afhjælpe arbejdsmiljøproblemer for virksomheden som helhed og for den enkelte ansatte.

Virksomheden kan også lade sig inspirere af de arbejdsmiljøproblemer, der er blevet drøftet i forbindelse med virksomhedens arbejdspladsvurdering (APV), eller arbejdsmiljøemner, som er blevet taget op på den årlige arbejdsmiljødrøftelse.

 

Arbejdsgiveren kan tilbyde supplerende uddannelse ved at henvise til kursustilbud, der allerede findes som led i virksomhedens kompetenceudvikling. Men kursustilbuddene skal give viden om arbejdsmiljøforhold, der er relevant for arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden.

 

Almindelig mødevirksomhed i AMO vil ikke kunne gøre det ud for supplerende uddannelse, og det samme gælder for den årlige arbejdsmiljødrøftelse. Det er dog ikke afgørende, om den supplerende uddannelse formelt betegnes som “kursus” eller “uddannelse”. Det afgørende er, at det konkrete tilbud opfylder kravene til indhold og formål for den supplerende arbejdsmiljøuddannelse.

 

Den supplerende uddannelse er fleksibel, og uddannelsen er ikke reguleret af en godkendelsesordning.