Følg os på Facebook

Hvem kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant?

 
Alle medarbejdere, der arbejder over 10 timer ugentligt, kan vælges som arbejdsmiljørepræsentant. Dog ikke elever. Arbejdsledere og arbejdsgivere kan heller ikke vælges.

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt de ansatte på virksomheden. Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.

Arbejdsmiljøloven anfører ikke krav om anciennitet og kvalifikationer, men som "tommelfingerregel" følges ofte retningslinjerne for valg af tillidsrepræsentant fra det pågældende overenskomstområde.

Arbejdsmiljørepræsentanten repræsenterer alle faggrupper i det område, som arbejdsmiljøgruppen dækker i virksomheden. Der er ingen krav om, at arbejdsmiljørepræsentanten skal være medlem af en faglig organisation.

Hvis der er tale om en uorganiseret ansat, skal bestemmelserne om valgbarhed følge reglerne for tillidsrepræsentantvalg inden for tilsvarende overenskomstområde, men der kan ikke stilles krav om, at den pågældende skal være medlem af et fagforbund.

Kan man også være tillidsrepræsentant og arbejdsmiljørepræsentant

​Samme person kan varetage hvervet som arbejdsmiljørepræsentant og som tillidsrepræsentant. Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke “væltes” af kollegerne. De to valg skal foregå hver for sig Man kan således ikke besætte begge funktioner ved kun ét valg.

 
Hvem kan stemme?

Alle ansatte har ret til at være med til at vælge, også lærlinge, deltidsansatte, løstansatte, afløsere, vikarer og praktikanter. Ansatte, der har kontorarbejde, andet administrativt arbejde eller arbejder i butikker og lignende, og er beskæftiget mindre end 10 timer om ugen, har dog ikke valgret.

Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere må ikke deltage i valget.


Hvem kan ikke vælges

Arbejdsgiveren, virksomhedsledere og arbejdsledere og elever kan ikke vælges som arbejdsmiljørepræsentant.
Men hvis man allerede er valgt som AMR, kan man fortsætte i denne rolle, selvom man senere ønsker at tage en erhvervsuddannelse. Man behøver altså ikke opgive titlen som AMR, hvis man bliver elev på samme arbejdsplads. Det er dog vigtigt at huske, at elever ikke kan vælges som AMR fra starten, men hvis man allerede er valgt, kan man fortsætte i rollen.

Valgperiode, ophør og fravær

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges for 2 år. Du og de ansatte kan indgå en aftale om, at der for fremtidige valg gælder en længere valgperiode, dog højst 4 år. Uanset længden af valgperioden kan der ske genvalg.
 

Hvis arbejdsmiljørepræsentantens beskæftigelse ophører i den del af virksomheden, hvor den pågældende er valgt til at varetage opgaver, slutter hvervet som arbejdsmiljørepræsentant, selv om de 2 år endnu ikke er gået. Herefter har de ansatte i den pågældende del af virksomheden ret og pligt til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der er også ret og pligt til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant, hvis den aktuelle arbejdsmiljørepræsentant forlader virksomheden.


Arbejdsmiljørepræsentanten kan ikke forlade hvervet i valgperioden. Sker det alligevel, har de ansatte ikke ret til at vælge en ny arbejdsmiljørepræsentant. Der kan dog altid vælges en ny, hvis arbejdsgiveren og de ansatte er enige om det.
 

Der kan også vælges en ny arbejdsmiljørepræsentant, hvis den hidtidige arbejdsmiljørepræsentant er fraværende fra virksomheden på grund af fx orlov eller sygdom, der forventes eller er planlagt at vare mindst 4 måneder. Det er relevant i de tilfælde, hvor den fraværende arbejdsmiljørepræsentant var virksomhedens eneste, eller hvor I ud fra nærhedsprincippet vurderer, at der fortsat er behov for samme antal arbejdsmiljørepræsentanter.

Den nye arbejdsmiljørepræsentant vælges for den resterende del af valgperioden eller for en ny valgperiode.

Hvis arbejdsmiljørepræsentanten er fraværende i en kortere periode, har du som arbejdsgiver pligt til at samarbejde med de øvrige ansatte under arbejdsmiljørepræsentantens fravær, og de ansatte har også pligt til at samarbejde med dig.

Arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse 
Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod at blive afskediget og mod anden forringelse af sine forhold på samme måde som tillidsrepræsentanter på det pågældende faglige eller tilsvarende område. Reglerne om arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse følger således de tillidsrepræsentantregler, der er aftalt i overenskomsten på det pågældende område.

Derfor skal uenighed om arbejdsmiljørepræsentantens beskyttelse afgøres i det fagretlige system af arbejdsmarkedets parter. Det samme gælder spørgsmål om, hvilke regler der skal bruges til at beskytte arbejdsmiljørepræsentanten, samt spørgsmål om brud på eller fortolkning af disse regler.
 

Hvis der ikke er tillidsrepræsentanter på det pågældende faglige eller tilsvarende område, er arbejdsmiljørepræsentanten i stedet beskyttet via et forlænget opsigelsesvarsel på 6 uger.
 

Arbejdsmiljørepræsentanten må ikke stilles ringere på grund af de aktiviteter, der er forbundet med hvervet. Beskyttelsen indtræder fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren eller den ansattes faglige organisation bliver bekendt med valget, uanset om funktionen som arbejdsmiljørepræsentant først indtræder senere.

 
Forberedelser til valget

Det er en god idé, at arbejdsgiveren i god tid før valget informerer om, hvad arbejdet i en arbejdsmiljøgruppe omfatter, og hvordan arbejdet med arbejdsmiljø vil gavne virksomheden som helhed.
 

Det kan også være information, der afmystificerer arbejdsmiljørepræsentantrollen og belyser de positive sider ved rollen, f.eks. at arbejdsmiljørepræsentanten:
  • Ikke skal vide alt om arbejdsmiljø. Med sund fornuft kan man nå langt.
  • Ikke skal kontrollere sine kolleger, men mere være deres dialog- og sparringspartner.
  • Ikke står alene med arbejdsmiljøopgaverne – alle skal samarbejde om arbejdsmiljøet.
Informationen kan gives mundtligt over morgenkaffen eller på et møde, hvor alle i virksomheden er samlet og/eller via e-mail, opslag i kantinen eller andre steder i virksomheden, som bruges til skriftlig information.
 
Informationen kan være med til at motivere medarbejderne til at stille op eller i det mindste få dem til at bakke op om arbejdet med arbejdsmiljø, så en nyvalgt arbejdsmiljørepræsentant fra start af føler en opbakning fra kollegerne.
 
Tid kan også være en faktor, som reducerer interessen for rollen som arbejdsmiljørepræsentant. Det er derfor vigtigt at gøre klart, hvor meget tid arbejdsmiljørepræsentanten skal bruge på sit hverv. Arbejdsgiveren skal sørge for, at medlemmerne af arbejdsmiljøgrupperne får den tid til rådighed til at varetage deres pligter, der er i rimelig forhold til den pågældende virksomheds art og den arbejdsmiljømæssige standard.
 
Indtil selve valget kan medarbejderne opfordre hinanden til at stille op. De medarbejdere, der ønsker at stille op, oplyser det til arbejdsgiveren. Inden valget bør alle få at vide, hvem der stiller op, så medarbejderen er klar over, hvem de kan stemme på.
 
Gennemførelse af selve valget

Der er ingen specifikke regler for, hvordan valget skal foregå i praksis. Det er dog en god idé at udsende en indkaldelse til valget med minimum 14 dages varsel.
 

Valget kan f.eks. foregå skriftligt, hvor medarbejderne ikke er fysisk samlet, men kan også foregå på et personalemøde eller lignende i det område, som arbejdsmiljøgruppen skal dække. Afstemningen bør foregå skriftligt, hvis der anmodes om det.
 

Typisk vil den medarbejder, som får mere end halvdelen af samtlige medarbejderes stemmer være valgt. Er dette ikke muligt, er den medarbejder, som har fået flest stemmer valgt.

Valgenes gyldighed 
Om valgenes gyldighed siger de fleste overenskomster på det private område, at valget kun betragtes som gyldigt, når mere end halvdelen af samtlige beskæftigede arbejdere har stemt for den pågældende. Valget er for organiserede ansatte først gyldigt, når den faglige organisation har godkendt valget og har meddelt dette til den modstående arbejdsgiverorganisation eller den ikke organiserede arbejdsgiver.

Valget skal i alle tilfælde meddeles arbejdsgiveren. Hvis det er en uorganiseret ansat, der er valgt, skal den pågældende selv meddele det til arbejdsgiveren. Beskyttelsen indtræder fra det tidspunkt, valgets resultat meddeles arbejdsgiveren, uanset om funktionen først indtræder senere, når eventuelle indsigelser er behandlet fagretligt.
 

 Manglende arbejdsmiljørepræsentant
Det er afgørende, at de ansatte vælger en eller flere arbejdsmiljørepræsentanter for at arbejdet i AMO kan fungere efter hensigten. Det er vigtigt, at de ansatte er motiverede, involverer sig og opfylder deres forpligtelse til at deltage.
 

Som arbejdsgiver skal du derfor gøre en stor og løbende indsats for at få de ansatte til at deltage i det organiserede arbejdsmiljøarbejde og dermed vælge arbejdsmiljørepræsentant. Det er ikke nok, at du henvender dig til de ansatte én gang. Du har pligt til løbende at opfordre til valg og til at forsøge at få de ansatte til at deltage i arbejdsmiljøarbejdet.
 

Hvis det ikke lykkes at få valgt en arbejdsmiljørepræsentant, fungerer arbejdslederen og formanden alene, indtil de ansatte får valgt en repræsentant.
 

Nedenfor følger nogle eksempler på, hvad du kan gøre som arbejdsgiver, hvis du oplever, at det er svært at få de ansatte til at vælge en arbejdsmiljørepræsentant.
 

  • Du kan sikre dig, at de ansatte forstår, hvad arbejdsmiljørepræsentantens og AMO’s rolle og opgaver er.
  • Du kan fortælle, at arbejdsmiljørepræsentanten bliver klædt på til opgaven via arbejdsmiljøuddannelsen.
  • Du kan give udtryk for, at du – og resten af ledelsen - synes, at hvervet som arbejdsmiljørepræsentant er vigtigt.
  • Du kan fortælle de ansatte, at den kommende arbejdsmiljørepræsentant vil få rimelig tid til rådighed til at varetage opgaverne i AMO.
 





Relaterede sider: