Følg os på Facebook

Om arbejdstid, det at arbejde på døgnvagt, og 48 timers reglen 


Har du eller en af dine kolleger i en periode arbejdet mere end 48 timer inkl. overarbejde om ugen? Så er der nu måske ekstra penge at hente. Også selv om I allerede har fået overtidsbetaling. En afgørelse fra EU-domstolen åbner nemlig mulighed for en særlig erstatning. Det sker, fordi EU forbyder arbejdsuger på over 48 timer i gennemsnit.
 

Brandfolk, socialpædagoger, handicaphjælpere og andre, som arbejder på døgnvagt mere end 48 timer om ugen, kan stå til særlig erstatning efter ny afgørelse fra EU-domstolen. Det gælder også selv om den ansatte har affundet sig med overarbejdet.

Her kan du læse om arbejdstiden og aftalen mellem Københavns brandvæsen og arbejdstilsynet fra 1982. Kravene til døgnvagt er ikke blevet ændret.

Arbejdstilsynet har ikke godkendt aftaler med Københavns brandvæsen, der giver mulighed for mere èn 24 times vagt i Københavns brandvæsen uden en efterfølgende 22 timers hvileperiode.

Bemærk, at I må ikke arbejde på døgnvagt, uden at I, har fået en tilladelse fra arbejdstilsynet. De skal godkende Jeres aftale om 24 timers vagter. 

Aftalen herunder er fra 1982 - og lovgivningen er blevet skærpet igennem de sidste mange år. 
Læs her om aftalen om arbejdstid og døgnvagt for københavnske brandfolk.

  • Efter arbejdsmiljøloven har Københavns brandvæsen pligt til at sørge for, at arbejdet kan udføres i overensstemmelse med reglerne. Arbejdsgiver skal bl.a. sikre, at de ansatte får en hvileperiode på mindst 11 sammenhængende timer inden for hver periode på 24 timer.
  • Efter bekendtgørelsen § 19 kan den vedkommende arbejdsgiverpart og den forhandlingsberettigede organisation dog aftale, at den daglige hvileperiode i begrænset omfang kan udskydes eller nedsættes til 8 timer.
  • Aftalen skal godkendes af Arbejdstilsynet, hvis aftalen fraviger reglerne i videre omfang end nævnt i § 19.


 






Relaterede sider: