Følg os på Facebook

Årlig arbejdsmiljødrøftelse


 

Arbejdsmiljøorganisationen skal drøfte arbejdsmiljøarbejdet, hver 12 måned. 
Den årlige drøftelse skal være afviklet inden for et interval på 12 måneder. Dvs. hvis I afholdt drøftelsen i april 2024 - skal Jeres drøftelse være afviklet i april 2025 
 

Læs mere om den årlige drøftelse BAR- kontor
Skema til brug for det psykiske arbejdsmiljø, Arbejdstilsynet 

 

Af lovteksten fremgår det, at deltagerne på mødet skal følgende:

  1. Tilrettelægger indholdet af samarbejdet om sikkerhed og sundhed for det kommende år
  2. Fastlægger, hvordan samarbejdet skal foregå, herunder samarbejdsformer og mødeintervaller
  3. Vurderer, om det foregående års mål er nået
  4. Fastlægger mål for det kommende års samarbejde

Det skal over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumenteres, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted.

 
Forslag til emner, som den årlige drøftelse kan indeholde: 

  • Nåede vi sidste års målsætninger for arbejdsmiljøarbejdet?
  • Hvordan skal der arbejdes med arbejdspladsvurderingen (APV’en)?Husk den skal revideres mindst hver 3. år eller hver gang der sker ændringer på arbejdspladsen der kan påvirke arbejdsmiljøet
  • Hvilke arbejdsmiljøproblemer eller udfordringer skal der det kommende år være fokus på? Eksempelvis kunne et fokusområde være sygefravær.
  • Hvilke mål skal der sættes for indsatsen? Eksempelvis et mål om at nedsætte sygefraværet med en procentsats eller et antal dage.
  • Har vi nok viden om de valgte problemer og udfordringer? Et spørgsmål kunne være, om I har brug for ekstern bistand.
  • Hvilke kurser eller uddannelser skal arbejdsmiljørepræsentanterne og lederne tilbydes, for at kunne fungere bedst muligt? Hvis sygefravær er valgt som indsatsområde, kan det være relevant med supplerende uddannelse i, hvordan sygefravær kan forebygges på institutionsområdet. Supplerende uddannelse af arbejdsmiljørepræsentanter og ledere skal tænkes sammen med den lovpligtige kompetenceudviklingsplan.
  • Hvor mange møder skal der til for at kunne gennemføre indsatsen? Hvor ofte skal møderne afholdes, og hvordan skal der refereres fra møderne?





Relaterede sider: