Følg os på Facebook

Førstehjælpsudstyr på arbejdspladsen

Der er lovgivningsmæssigt krav om, at der skal være førstehjælpsudstyr på jobbet

 

Spørgsmål:
Vi diskutere på vores arbejdsplads, om der er regler om førstehjælpudstyr på vores arbejdsplads.

Svar:
Der er regler om førstehjælpsudstyr på arbejdspladsen. I skal sikre jer, at følgende:

  • Arbejdsstedet skal være forsynet med passende ildslukningsudstyr, redningsudstyr samt fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde, når arbejdets art og forholdene i øvrigt gør det påkrævet.
  • Der skal være særlige lokaler til førstehjælp, når det er nødvendigt. Lokalerne skal i tilstrækkelig mængde indeholde nødvendigt udstyr og materiel, der er anbragt på hensigtsmæssige steder.
  • Lokaler til førstehjælp skal være let tilgængelige med bårer.

Det betyder bl.a., at:

  • Arbejdsstedet er forsynet med passende redningsudstyr samt fornødne hjælpemidler til førstehjælp i ulykkestilfælde.

Jævnfør bekendtgørelse af lov om nr. 96 af 13. februar 2001 med senere ændringer.
 

Den danske lovgivning er i overensstemmelse med EU direktiv 89/391/EØF om iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EU direktiv 89/654/EØF om minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med arbejdsstedet og ILO konvention nr. 155 om sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. 






Relaterede sider: