Følg os på Facebook

Arbejdspladsvurdering

Med AMORGS onlineløsning får I det fulde overblik over jeres arbejdsmiljøarbejde. Vi gør det muligt at tilrettelægge, handle- og følge op på aktiviteter, og vi hjælper jer med at fokusere på såvel officielle krav som de konkrete tiltag der skaber værdi hos jer.
Uanset om I arbejder med kemikalier, i butik, på kontor eller noget helt andet.

Hvis I er mere end 10 ansatte på jeres arbejdsplader, er det et krav fra myndighederne at etablere en arbejdsmiljøorganisation. Det kræver mange resourcer, og det kan være svært at holde bolden i luften når virksomhedens andre mål og prioriteter konkurrencerer om jeres fokus. AMORGS løsning hjælper jer med at bevare overblikket og følge op på de aktiviteter der er påkrævede og som skaber værdi.

Det er et lovkrav, at alle virksomheder med ansatte skal lave en Arbejdspladsvurdering (APV). Formålet er at hjælpe virksomheden til at finde ud af: 

  • Om der er problemer med arbejdsmiljøet 
  • Hvor eventuelle problemer er 
  • Hvordan virksomheden løser problemerne 
  • Hvem, der har ansvar for, at de bliver løst 
  • Hvornår der skal følges op
Arbejdsgiveren har det overordnede ansvar for, at virksomheden gennemfører APV, og at arbejdsmiljøorganisationen bliver inddraget i APV-arbejdet.
 

Reglerne siger, at:

  • Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en APV, som omfatter alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden
  • Det er arbejdsgiverens ansvar, at der udarbejdes en APV og at medarbejderne inddrages
  • APV’en skal være skriftlig og være tilgængelig for alle i arbejdsområdet 
  • Medarbejderne og/eller sikkerhedsorganisationen skal medvirke
  • Det skal fremgå klart, hvem der har ansvar for at følge op
  • APV’en skal revideres, når der sker ændringer, som har betydning for arbejdsmiljøet – og mindst hvert 3. år.

Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.

 

Arbejdsgiveren vælger hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal gennemføres efter. Der skal dog være en skriftlig behandlingsmåde, og ved den valgte metode skal det sikres, at følgende elementer indgår:
 

  1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  2. En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  3. En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager samt oplysninger om hvornår og hvordan problemerne skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.

Der er ingen fast krav til metoden, så den enkelte virksomhed kan selv vælge de metoder, der passer bedst til virksomheden og de problemer, der skal tages hånd om.
 

Metoder til APV Her er nogle af de metoder, man kan vælge at bruge i vurderingen af arbejdsmiljøet: 

  • Tjeklister (fx Arbejdstilsynets tjeklister)  
  • Brain-storming på idéer om gode og mindre gode sider i arbejdet  
  • Dialog mellem sikkerhedsgruppe og de ansatte  
  • (Gruppe)interviews  
  • Spørgeskemaundersøgelser  
  • Prioriteringsseminarer  
  • Iagttagelser  
  • Story-telling  
  • Video  

Krav til metoderne

Selvom der er metodefrihed i forhold til APV'en, er der visse ting, alle metoder skal opfylde. For eksempel at: 
  • Alle bliver hørt
  • At man kommer rundt om alle problemstillinger 
  • At man ved på forhånd, hvordan resultaterne fra kortlægningen skal viderebearbejdes. 
Ledelsen skal bakke op
Erfaringerne viser, at det vigtigste for en vellykket APV proces er ledelse og styring. Afgørende er det, at ledelsen prioriterer indsatsen og bakker op om de tiltag, der sættes i gang for at forbedre arbejdsmiljøet.

 

Arbejdsgiveren har en central rolle 
Arbejdsgiveren skal sørge for, at der gennemføres en arbejdspladsvurdering af arbejdsmiljøet på arbejdspladsen.
 
Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed etableres, udvikles og vedligeholdes, således at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan løse opgaverne på tilfredsstillende måde. Arbejdsgiveren skal herunder sikre, at virksomhedens øverste ledelse er repræsenteret i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.

Arbejdsgiveren skal sørge for at gennemføre en arbejdspladsvurdering, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoderne, arbejdsprocesserne m.v., som kan have betydning for virksomhedens arbejdsmiljø. Arbejdsgiveren skal derudover sørge for, at virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer, afdækkes mindst hvert tredje år

Arbejdsgiveren skal sørge for, at samarbejdet om sikkerhed og sundhed etableres, udvikles og vedligeholdes, således at medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen kan løse opgaverne på tilfredsstillende måde. Arbejdsgiveren skal herunder sikre, at virksomhedens øverste ledelse er repræsenteret i virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.

Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen ud fra et nærhedsprincip.

Arbejdsmiljøorganisationen (AMO)
Arbejdsmiljøorganisationen er et formaliseret samarbejde om arbejdsmiljø. Arbejdsmiljøorganisationens rolle er at medvirke aktivt til det systematiske arbejdsmiljøarbejde og medvirke til en effektiv forebyggelse. Arbejdsmiljøorganisationen medvirker både i forhold til det overordnede og det daglige arbejdsmiljøarbejde, j