Følg os på Facebook

Hvor varmt må der være på kontoret

 

Spørgsmål:
Hvor varmt og koldt må der være på kontoret. 

Svar:
Arbejdsmiljølovgivningen fastsætter, at der i arbejdstiden skal være en passende temperatur for de beskæftigede i arbejdsrummet. Hvad der er passende temperatur, afhænger af, hvilke arbejdsmetoder der anvendes, og hvilke fysiske anstrengelser der er i forbindelse med arbejdet.
Det vil sige det temperaturområde, hvor det hverken føles for koldt eller for varmt. Tommelfingerreglen er, at komfortområdet ligger på 20-22°C ved stillesiddende arbejde som fx i kontorer.
Det er godt at have en temperatur på 20-22 grader på kontoret, da langt de fleste finder dette passende. Hvis der er for varmt, melder træthed og uoplagthed sig hurtigt - det kan derfor være en god idé at tage temperaturen.

Det vigtige i arbejdsmiljølovgivningens bestemmelser er ikke de eksakte grænser for, hvor koldt det må være. Det vigtige er medarbejdernes velbefindende og personlige grænser. Hvis medarbejderne fryser, er det tid til at tage affære.

Hvor koldt må der være på arbejdspladsen
Her er der tre niveauer. Har du et stillesiddende eller stillestående arbejde, bør temperaturen ikke komme under 18 grader. Har du et arbejde, hvor du bevæger dig moderat, bør temperaturen ikke komme under 15 grader. Og har du et arbejde, hvor du kropsligt anstrenger dig meget, bør temperaturen ikke komme under 10 grader.

  • Under normale klimaforhold bør temperaturen inden døre være 20-22 grader ved stillesiddende arbejde og må ikke overstige 25 grader. Er der hedebølge, må man acceptere højere temperatur. Din arbejdsplads har dog pligt til at modvirke varmeproblemerne, f.eks. ved at sørge for, at I har nem adgang til rigelige mængder af drikkevand.
  • Ved stillesiddende og stillestående arbejde og arbejde med let legemlig anstrengelse bør temperaturen ikke komme under 18 grader.

Ved arbejde med begrænset kropslig anstrengelse bør temperaturen ikke komme under 15 grader.


De angivne temperaturer fremstår ikke som tydelige grænser, hvilket understreges i bekendtgørelse nr. 96 om faste arbejdssteders indretning:

”I arbejdstiden skal temperaturen i arbejdsrummene være tilpasset den menneskelige organisme under hensyn til de anvendte arbejdsmetoder og den fysiske belastning, som de ansatte udsættes for. Temperaturforholdene i arbejdsrummet skal være uden generende temperaturforskelle.”
 

Temperaturudsving på højst fire grader

I en anden vejledning fra Arbejdstilsynet (A.1.2-1, 2008) anbefales det, at der ikke er temperaturudsving på mere end fire grader i det samme rum.

For eksempel bør temperaturen ved gulvet og temperaturen i hovedhøjde ikke variere mere end højst fire grader. Der bør heller ikke være større temperaturudsving i løbet af dagen.

Det siger AM-loven om kulde på arbejdspladsen

  • Arbejdsrum skal være isoleret mod udefra kommende kulde.
  • Vinduer skal være placeret eller afskærmet, så de ikke giver generende kuldenedfald.
  • Temperaturen i dit arbejdsrum skal være tilpasset den menneskelige organisme og dine arbejdsmetoder og fysiske belastning. 
  • Der må ikke være generende temperaturforskelle i dit arbejdsrum. Retningslinjerne er, at der højst bør være en forskel i temperaturen på 3-4 grader mellem hoved og fod.
  • Du må ikke udsættes for kulde eller træk i forbindelse med temperaturregulering (ventilation). Ved en temperatur på 21 grader bør den gennemsnitlige lufthastighed derfor være under 0,15 m/s. Er temperaturen 24 grader eller derover, kan højere lufthastighed accepteres.

Kilde: Bekendtgørelse nr. 96 af 13. februar 2001 om faste arbejdssteders indretning

 

SAMMENSKRIVNINGEN omfatter følgende bekendtgørelser

nr. 96 af 13. februar 2001, som trådte i kraft den 15. februar 2001 - Retsinformation

nr. 721 af 22. juni 2006, der træder i kraft den 15. juli 2006 - Retsinformation

nr. 1709 af 15. december 2010, der trådte i kraft den 1. januar 2011 - Retsinformation

nr. 1247 af 13. oktober 2016, der trådte i kraft den 1. januar 2017 - Retsinformation