Følg os på Facebook

Når Arbejdstilsynet kommer på tilsyn


Når Arbejdstilsynet kommer på tilsyn , ser de både på det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Få overblik over, hvordan et tilsyn forløber og tjek, om I har styr på kravene til jeres arbejdsmiljøarbejde.


Her kan du få overblik over, hvad det kræver at være forberedt på et tilsynsbesøg.

Besøget tager udgangspunkt i et såkaldt grundtilsyn. Arbejdstilsynet kan også komme på specialtilsyn, fx i forbindelse med en brancheindsats eller en alvorlig arbejdsulykke, men her vil både forløb og indhold være anderledes.
 

Arbejdstilsynet vil fremover kommunikere klart, enkelt og tydeligt, så fremover føres to former for tilsyn:

  • ”Grundtilsyn”, hvor Arbejdstilsynet vurderer de væsentlige arbejdsmiljøproblemer på en virksomhed, og
  • ”Specialtilsyn”, hvor Arbejdstilsynet vurderer specifikke arbejdsmiljøproblemer på en virksomhed, f.eks. efter en alvorlig arbejdsulykke

Uanset, hvad besøgene kaldes, vil hovedparten af Arbejdstilsynets tilsyn og størstedelen af deres tilsyn og indsatser vil forsat være af den risikobaserede slags.

 

På et tilsynsbesøg ser Arbejdstilsynet på, om I overholder arbejdsmiljølovens krav. De vil også vejlede jer om, hvordan I kan forbygge og løse eventuelle arbejdsmiljøproblemer.
 

De starter med at spørge efter en repræsentant fra ledelsen og en medarbejderrepræsentant. Hvis I er mere end 9 ansatte kan det fx være jeres arbejdsmiljørepræsentant.

 

Et tilsyn (Grundtilsyn)  varer typisk et par timer, men varierer efter virksomhedernes størrelse og behov

Under tilsynet vil Arbejdstilsynet bl.a. spørge til om I gennemfører en arbejdspladsvurdering (APV) når der sker ændringer i jeres arbejde, arbejdsmetoder, arbejdsprocesser mv. og bede om at se APV’ens risikovurdering og handlinger.
 

De går også en tur rundt i virksomheden, hvor Arbejdstilsynet sammen med jer, ser på de fysiske rammer. 

  • Har I fx de rette hjælpemidler til at forebygge slid på kroppen?
  • Forebygger I mulige arbejdsulykker?
  • Og hvordan er jeres psykiske arbejdsmiljø?

Når Arbejdstilsynet kommer på tilsyn kontrollerer de, hvordan arbejdet udføres, og om I lever op til arbejdsmiljøreglerne. Det gør de ved en rundgang på virksomheden, hvor de sætter fokus på de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i branchen.
 

Gennemgangen af arbejdsmiljøet omfatter både jeres hovedaktiviteter, fx butik, kontor, tandlægepraksis  eller værksted, og alle andre arbejdsfunktioner i jeres virksomhed, fx kantine og rengøring.


På virksomheder med midlertidige og skiftende arbejdssteder gennemgår Arbejdstilsynet både arbejdsmiljøet på hjemadressen og på et par af de andre arbejdssteder.
 

Når Arbejdstilsynet kommer på tilsyn, kontrollerer de, om I har gennemført en APV ved at bede om at se jeres risikovurdering I virksomheder med 10 eller flere ansatte spørger Arbejdstilsynet også ind til jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO).
 

Arbejdstilsynet beder også ofte om at se forskellige former for dokumentation.
Det kan fx være brugsanvisninger til maskiner og tekniske hjælpemidler eller dokumentation for, at ansatte, der kører gaffeltruck, har et gaffeltruckcertifikat.
 

  • Virksomheden har en skriftlig APV-risikovurdering og de 3 andre faser, som er en del af lovgivningen.
  • Virksomheden har gennemført den årlige arbejdsmiljødrøftelse
  • Virksomheden har etableret en arbejdsmiljøorganisation (AMO)
  • AMO har nok medlemmer i forhold til opgaven (Nærhedsprincippet)
  • AMO’s medlemmer har gennemført arbejdsmiljøuddannelsen
  • AMO’s medlemmer har fået tilbudt supplerende arbejdsmiljøuddannelse
  • Virksomheden har brugsanvisninger til maskiner og tekniske hjælpemidler
  • Virksomheden har gennemført de lovpligtige eftersyn af maskiner og udstyr
  • Virksomheden kan dokumentere, at de ansatte har de lovpligtige uddannelser
  • Virksomheden har en skriftlig rygepolitik
  • Ud over den obligatoriske uddannelse (Den lovpligtige arbejdsmiljøuddannelse) skal arbejdsgiveren tilbyde løbende, supplerende arbejdsmiljøuddannelse til arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO.
  • Inden for det første år, skal medlemmer af AMO skal medlemmerne, have tilbudt 2 dages supplerende uddannelse

Alle virksomheder med ansatte skal gennemføre en arbejdspladsvurdering (APV).

APV-processen handler om at afdække virksomhedens arbejdsmiljø, udpege de områder, hvor der er behov for en indsats, og lægge en plan for, hvordan I vil forbedre arbejdsmiljøet. Handlingsplanen skal være skriftlig og tilgængelig for både medarbejdere og ledelse.
 

Hvis der på jeres arbejdsplads er risiko for at blive udsat for farlig kemi eller biologiske agenser, eller hvis der er risiko for eksplosiv atmosfære, skal I gennemføre særlige risikovurderinger på disse områder. De skal også være skriftlige.
 

APV-processen skal gennemføres, når der sker ændringer i arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, som kan have betydning for arbejdsmiljøet, dvs. når det er relevant. Alle arbejdsmiljøforhold i virksomheden skal dog - som minimum - afdækkes og vurderes hvert tredje år.
 

APV’en er et af jeres redskaber til at få styr på arbejdsmiljøet, og mange virksomheder opnår både et bedre arbejdsmiljø og en øget trivsel med deres APV.
 

Alle virksomheder med ansatte skal én gang om året drøfte, hvordan det står til med arbejdsmiljøet på arbejdspladsen. I virksomheder med 10 eller flere ansatte skal arbejdsmiljødrøftelsen holdes i arbejdsmiljøorganisationen (AMO).
 

Formålet med den årlige drøftelse er at planlægge det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø og fastsætte mål for arbejdet. I skal også tage stilling til, om I har den nødvendige viden om arbejdsmiljø og drøfte den supplerende uddannelse af AMO’s medlemmer.


Sørg for, at I kan dokumentere, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse har fundet sted, fx ved at fremvise et referat.

 

Virksomheder med 10 eller flere ansatte skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO).
Arbejdsmiljøorganisationen består af mindst én arbejdsleder og mindst én arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt af de ansatte. Arbejdsgiveren eller en repræsentant for arbejdsgiveren er formand.
 

Arbejdsmiljøorganisationen skal løbende arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø.
Når arbejdsgiveren og de ansatte er fælles om arbejdsmiljøet, får I et bedre grundlag for at træffe beslutninger og for at gennemføre dem. Det giver både bedre og mere effektive løsninger. Både lederen og arbejdsmiljørepræsentanten skal gennemgå Arbejdsmiljøuddannelsen.


De tidligere tilsynsbesøg fra Arbejdstilsynet, har haft andre navne igennem tiden
Arbejdstilsynets tilsyn på virksomhederne har tidligere heddet alt fra tilpasset tilsyn, branchetilsyn, risikobaseret tilsyn til detailtilsyn og helhedsorienteret tilsyn.
 

Antallet af medlemmer i AMO skal fastsættes ud fra det såkaldte nærhedsprincip,
Det betyder, at AMO skal være stor nok til at kunne løse sine opgaver på tilfredsstillende måde. Nærhedsprincippet betyder også, at de ansatte skal kunne komme i kontakt med medlemmerne af AMO inden for deres arbejdstid – enten personligt eller digitalt.
 

Det er et krav, at arbejdsgiveren skriftligt kan dokumentere over for Arbejdstilsynet,
at der er taget højde for nærhedsprincippet ved etablering af AMO samt ved større, væsentlige ændringer, fx i virksomhedens struktur, organisering, brug af teknologi m.v. Den skriftlige dokumentation kan fx være i form af notat eller mødereferat.

Arbejdsmiljørepræsentanter, der er valgt og arbejdsledere, der er udpeget til AMO,

skal gennemføre den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Uddannelsen skal være gennemført senest 3 måneder efter, at medlemmerne er tiltrådt som medlem af AMO.

 

Arbejdsmiljørepræsentanter og arbejdsledere i AMO skal have tilbud om løbende, supplerende arbejdsmiljøuddannelse.
Inden for det første år som medlem af AMO skal medlemmerne have tilbudt 2 dages supplerende uddannelse. Herefter skal AMO’s medlemmer hvert år tilbydes supplerede uddannelse svarende til 1,5 dags varighed.

Sørg for, at I kan dokumentere, at medlemmerne af AMO har fået tilbud om supplerende uddannelse.
 

Brugsanvisninger til maskiner og tekniske hjælpemidler skal findes på dansk og andre relevante sprog,
så alle - også udenlandsk arbejdskraft - har adgang til en brugsanvisning, de kan forstå. Brugsanvisningen skal være tilgængelig, der hvor arbejdet udføres. Sørg for, at I har brugsanvisning til alle de maskiner og tekniske hjælpemidler, I bruger.

 

Nogle typer af arbejde må kun udføres af personer, der har gennemført en særlig uddannelse eller aflagt en praktisk prøve/ kursusbevis.
Det drejer sig fx om at føre kran, gaffel-stabler, gaffeltruck og teleskoplæsser, at opstille stilladser, at arbejde med svejsning samt at arbejde med asbestmaterialer, asfaltmaterialer, epoxy og isocyanater samt med styren og polyesterstøbning.
 

Sørg for, at I kan dokumentere, at de ansatte har de nødvendige lovpligtige uddannelser.

Alle virksomheder skal have en rygepolitik, der fortæller, om man må ryge på virksomheden
Hvis det er tilladt, skal det fremgå, hvor der må ryges. Rygepolitikken skal være skriftlig og tilgængelig for alle, fx på en opslagstavle. Det skal også fremgå, hvilke konsekvenser det vil få, hvis de ansatte ikke overholder politikken.


Sørg for, at I kan dokumentere, at I har en skriftlig rygepolitik, der er tilgængelig for de ansatte.
 

Nu skulle I gerne have fået et overblik over:

  • Hvordan et besøg fra Arbejdstilsynet forløber
  • Hvilke arbejdsmiljøområder jeres virksomhed bør være særligt opmærksom på
  • Hvilken dokumentation, I skal have.

I forlængelse af den politiske arbejdsmiljøaftale fra 2019, har Arbejdstilsynet nu ændret de tidligere navne fra tidligere tilsynsbesøg.
Hidtil har arbejdspladserne kunnet får eksempelvis risikobaseret tilsyn, detailstilsyn, helhedsorienteret tilsyn, nu hedder de Grundtilsyn og Specialtilsyn:
Læs mere om Grundtilsyn
Læs mere om Specialtilsyn