Følg os på Facebook

Fagforeninger i fælles front mod flyselskaber


Fagforeningerne for kabinepersonale går sammen i en ny, fælles interesse-organisation på tværs af hoved-organisationerne LO og FTF.

 

De to fagforeninger for kabineansatte i Danmark danner nu en ny, fælles front mod luftfartsselskaberne. De er gået sammen om interesseorganisationen Danish Cabin Crew (DCC), og dermed kan flyselskaberne se frem til stærkere modstand i kampen om fremtiden i den pressede luftfartsbranche.

Sådan lyder det fra den nye organisation, der er et samarbejde mellem SAS-fagforeningen Cabin Attendants Union (CAU) og Flybranchens Personaleunion (FPU).

Luftfartsselskaberne har været gode til at sætte dagsordenen gennem Brancheforeningen Dansk Luftfart, mens fagforeningerne har stået svagt hver for sig, lyder forklaringen på samarbejdet:

»Det er kommet os til skade, at vi ikke har talt med én stemme,« siger Jakob Esposito, der er formand for de SAS-ansatte i CAU og også bliver formand for den nye, fælles interesseorganisation. Samarbejdet er usædvanligt, for CAU er medlem af hovedorganisationen FTF, mens FPU er medlem af LO, og den slags samarbejde på tværs af hovedorganisationerne er ikke hverdagskost.

»Det er utraditionelt,« siger arbejdsmarkedsforsker Flemming Ibsen, der er professor på Aalborg Universitet.

»Men det er i og for sig fornuftigt. De er i samme branche og har samme problemer. Samarbejdet giver mulighed for at udveksle oplysninger om løn og arbejdsvilkår,« siger han.

DCC skal ifølge planen tage sig af påvirkningen af lovgivere, myndigheder og offentligheden. Samarbejdet om overenskomstforhandlingerne begrænser sig dog til udveksling af information mellem de to fagforeninger CAU og FPU. Man har nemlig ikke ønsket en fuldstændig fusion:

»Det tror jeg ikke, at tiden er moden til. Vi er godt funderet i LO, og CAU er godt tilfredse i FTF. Det her handler om at samarbejde ud over det,« siger Thilde Waast, der er formand for den anden af to de fagforeninger, FPU. Ifølge formanden Jakob Esposito er der heller ikke den slags ønsker i CAU.


Serverer ikke kun kaffe

Interesseorganisationen Danish Cabin Crew bliver dog ikke ligegyldig i forhold til overenskomstforhandlingerne, forklarer Jakob Esposito.

Han peger bl.a. på offentligheden som en vigtig kampplads for den nye interesseorganisation, for han mener, at flyselskaberne forsøger at danne et billede af kabinepersonalet som service- og ikke sikkerhedsmedarbejdere i et forsøg på at presse lønningerne som led i de sparestrategier, der bliver gennemført.

»Udadtil forsøger de at fremstille os som overfladiske servicemedarbejdere, hvis opgave det er at servere kaffe - og derfor er overbetalte. Men vi er først og fremmest sikkerheds- og nødhjælpspersonale. I vores arbejdsbeskrivelse, der er godkendt af myndighederne, står der faktisk ikke noget om servering af kaffe,« siger Jakob Esposito.

I Dansk Luftfart, som er interesseorganisation for de danske flyselskaber, hilser man det nye DCC velkommen:

»Det glæder mig, at vi får en dialogpartner og nogle, der vil tale luftfartens sag i forhold til omverdenen,« siger direktør Michael Svane. Han er heller ikke bekymret over udsigten til lobbymodstand i magtens korridorer.

 

Grobund for bedre løsninger

Der er nu heller ingen bekymring at spore hos SAS: »Det er ikke unormalt, at fagforbund arbejder sammen. Egentlig tror jeg ikke, at vi vil opleve den store ændring,« siger koncernens HR- og kommunikationsdirektør Henriette Fenger Ellekrog. Hun tror ikke, at DCC kommer til at spille en rolle i forhold til SAS' nye strategi 4Excellence. Da koncernchef Rickard Gustafson i september præsenterede den i Stavanger, medførte planerne om årlige besparelser på tre til fem pct. straks kritik fra CAU. I et interview med Berlingske Business sagde Gustafson, at han ikke planlægger at finde besparelserne hos medarbejderne, men han vil heller ikke afvise det.

Kan det blive et problem for jer, hvis kabinepersonalet får styrket deres forhandlingsposition? »Det er kun godt, hvis man er stærk i forhold til sine argumenter. Jeg kan ikke se, at det skulle være grobund for dårligere løsninger, at modparten har drøftet, hvordan forholdene er i andre selskaber,« siger Henriette Fenger Ellekrog.

Er det rigtigt, at I prøver at tegne et billede af jeres medarbejdere som servicepersonale for at kunne skære i deres lønninger?
»Det mener jeg på ingen måde er rigtigt. Det handler snarere om at fremhæve værdien af deres gode service. Selvfølgelig har de betydning for sikkerheden, men de har også utrolig stor betydning for vores kundeservice.«